Sanomalehtimainonnan murros : case Salon Seudun Sanomat Oy
Aro, Otto (2013)
Aro, Otto
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281775
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301281775
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Salon Seudun Sanomat –konsernin paikallislehtien ilmoitusasiakkaiden tyytyväisyyttä ja tulevaisuuden näkymiä sanomalehtimainontaan. Työssä pyrittiin myös löytämään syitä sanomalehtimainonnan laskulle ja pohdiskelemaan uusia keinoja sanomalehtimainonnan kasvattamiseksi. Näiden tulosten perusteella on tarkoitus kehittää Salon Seudun Sanomat –konsernin paikallislehtien toimintaa.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi sanomalehden historiaa Suomessa sekä mainontaa osana markkinointia. Tämän jälkeen siirryttiin käsittelemään mainosmedioita Suomessa ja maailmalla, samalla tutkien mainoseurojen jakautumista eri medioiden kesken Suomessa viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalla. Teoriaosuuden lopuksi työssä käsiteltiin sanomalehden erityispiirteitä Suomessa, ja tutkittiin, mitä eri mainosmedioista saisi 2000 euron mainosbudjetilla.
Työssä esiteltiin myös tutkimuksen taustoja, toimeksiantaja, ja edellisen vastaavan tutkimuksen tuloksia. Käytännön osiossa toteutettiin kirjekysely 300:lle Salon Seudun Sanomat –konsernin paikallislehtien ilmoitusasiakkaalle. Kyselyssä kysyttiin vastaajien mielipiteitä sanomalehtimainonnasta ja tyytyväisyyttä sanomalehtimainontaan.
Tutkimuksen tulokset olivat monipuoliset ja niistä pystyttiin huomaamaan selkeitä muutoksia edelliseen tutkimuskertaan. Tutkimuksesta saatiin esiin myös useita huolestuttavia tuloksia, joiden perusteella työn lopuksi esiteltiin joitakin ratkaisuehdotuksia esiin tulleisiin ongelmiin.
Teoriaosuudessa käsiteltiin aluksi sanomalehden historiaa Suomessa sekä mainontaa osana markkinointia. Tämän jälkeen siirryttiin käsittelemään mainosmedioita Suomessa ja maailmalla, samalla tutkien mainoseurojen jakautumista eri medioiden kesken Suomessa viimeisen kahdenkymmenen vuoden ajalla. Teoriaosuuden lopuksi työssä käsiteltiin sanomalehden erityispiirteitä Suomessa, ja tutkittiin, mitä eri mainosmedioista saisi 2000 euron mainosbudjetilla.
Työssä esiteltiin myös tutkimuksen taustoja, toimeksiantaja, ja edellisen vastaavan tutkimuksen tuloksia. Käytännön osiossa toteutettiin kirjekysely 300:lle Salon Seudun Sanomat –konsernin paikallislehtien ilmoitusasiakkaalle. Kyselyssä kysyttiin vastaajien mielipiteitä sanomalehtimainonnasta ja tyytyväisyyttä sanomalehtimainontaan.
Tutkimuksen tulokset olivat monipuoliset ja niistä pystyttiin huomaamaan selkeitä muutoksia edelliseen tutkimuskertaan. Tutkimuksesta saatiin esiin myös useita huolestuttavia tuloksia, joiden perusteella työn lopuksi esiteltiin joitakin ratkaisuehdotuksia esiin tulleisiin ongelmiin.