Savonlinnan kaupungin vammaispalvelun asiakastyytyväisyyskysely
Karvinen, Mervi (2013)
Karvinen, Mervi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241702
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301241702
Tiivistelmä
Laadunhallinta on 1990-luvulta lähtien ollut keskeinen toiminnan kehittämisen työväline, jossa asiakas-lähtöisyyttä on voimakkaasti korostettu. Laadukas palvelu sosiaali- ja terveydenhuollossa on asiakkaan palvelutarpeeseen vastaamista lakien ja asetusten mukaisesti tehokkailla ja taloudellisilla palveluilla. Jotta asiakkaan tarpeisiin voidaan vastata, tulee asiakkaan odotukset selvittää.
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen asiakastyytyväisyyskysely Savonlinnan kaupungin vammaispalvelun asiakkaille, joka on toteutettu kevään ja kesän 2012 aikana puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Työn tavoitteena oli saada tietoa Savonlinnan vammaispalveluasiakkaiden mielipiteistä ja kokemuksista saamastaan palvelusta sekä tarvittavista kehittämisen kohteista. Aineistoksi muodostui 128 vastauslomaketta vastausprosentin ollessa 64 %.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta, kyselyn tulosten esittämisestä sekä tulosten tarkastelusta ja pohdinnasta. Teoriaosuudessa käsitellään vammaisuutta, vammaispalveluja ja laadun teoriaa. Kyselyn tulokset esitetään sanallisesti ja osittain graafisten kuvioiden avulla.
Tuloksista käy ilmi, että Savonlinnan vammaispalvelujen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Palvelut koettiin pääasiallisesti riittävinä ja henkilökunnan työskentelyä hyvänä. Kehittämisen kohteina kyselyssä nousi esille etenkin palveluista tiedottaminen ja palvelusuunnitelmien päivittäminen
Opinnäytetyöni on kvantitatiivinen eli määrällinen asiakastyytyväisyyskysely Savonlinnan kaupungin vammaispalvelun asiakkaille, joka on toteutettu kevään ja kesän 2012 aikana puolistrukturoidulla kyselylomakkeella. Työn tavoitteena oli saada tietoa Savonlinnan vammaispalveluasiakkaiden mielipiteistä ja kokemuksista saamastaan palvelusta sekä tarvittavista kehittämisen kohteista. Aineistoksi muodostui 128 vastauslomaketta vastausprosentin ollessa 64 %.
Opinnäytetyöni koostuu teoriaosuudesta, kyselyn tulosten esittämisestä sekä tulosten tarkastelusta ja pohdinnasta. Teoriaosuudessa käsitellään vammaisuutta, vammaispalveluja ja laadun teoriaa. Kyselyn tulokset esitetään sanallisesti ja osittain graafisten kuvioiden avulla.
Tuloksista käy ilmi, että Savonlinnan vammaispalvelujen asiakkaat ovat pääosin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Palvelut koettiin pääasiallisesti riittävinä ja henkilökunnan työskentelyä hyvänä. Kehittämisen kohteina kyselyssä nousi esille etenkin palveluista tiedottaminen ja palvelusuunnitelmien päivittäminen