Työkortit työnohjauksen tukena : case: Raision Myllyn Prisma
Aho, Alexandra (2013)
Aho, Alexandra
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301251731
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201301251731
Tiivistelmä
Tämän opinnäytteen tavoitteena oli tehdä työkortit Raision Myllyn Prismaan päivittäistavaraosastolle. Tarve työkorteille huomattiin, kun pt-osaston henkilöstön työnkuvia muokattiin vuoden 2012 aikana. Korttien tavoitteena on muistuttaa ja ohjeistaa henkilöstöä osastolla tarvittavista tehtävistä ja toimintatavoista. Työkortti-aihetta lähestyttiin käsitekartan avulla, jonka kautta selvisi tutkimuksen teoreettinen osuus.
Saadakseen työkorteista laajemman kuvan ja maksimaalisen hyödyn toimeksiantoyritykselle, tutkimuksessa käytettiin työkorttien tekoa ja käyttöä varten käsittelevää teoriaa. Pääpainopiste teoreettisessa osuudessa oli tiimityöskentelyssä, ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa. Työn teoriaosuudessa selvitettiin myös, mitä työnohjauksessa tarvitaan saadakseen laadukasta työnjälkeä. Lisäksi todettiin, että työkorttien avulla tuetaan myös myynnin toimintoja.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Myllyn Prisman päivittäistavaraosastojen tuoteryhmävastaavia. Haastattelussa selvitettiin osastojen toimintatapoja ja kartoitettiin osastojen ongelmakohtia. Haastattelun tuloksien perusteella tehtiin jokaiselle päivittäistavaraosastolle omat työkortit.
Saadakseen työkorteista laajemman kuvan ja maksimaalisen hyödyn toimeksiantoyritykselle, tutkimuksessa käytettiin työkorttien tekoa ja käyttöä varten käsittelevää teoriaa. Pääpainopiste teoreettisessa osuudessa oli tiimityöskentelyssä, ohjauksessa ja vuorovaikutuksessa. Työn teoriaosuudessa selvitettiin myös, mitä työnohjauksessa tarvitaan saadakseen laadukasta työnjälkeä. Lisäksi todettiin, että työkorttien avulla tuetaan myös myynnin toimintoja.
Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla Myllyn Prisman päivittäistavaraosastojen tuoteryhmävastaavia. Haastattelussa selvitettiin osastojen toimintatapoja ja kartoitettiin osastojen ongelmakohtia. Haastattelun tuloksien perusteella tehtiin jokaiselle päivittäistavaraosastolle omat työkortit.