Työterveyshuolto osana työhyvinvointia : McDonald's Tampere
Junkkari, Johanna (2013)
Junkkari, Johanna
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042000
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302042000
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä selvitetään henkilökunnan kokemuksia Tampereen McDonald’s-ravintoloiden työterveyshuoltopalvelun toimivuudesta sekä uudistetun työterveyshuollon kustannusvaikutuksia yritykselle. Tampereen Perheravintolat Oy vaihtoi työterveyshuollon palveluntarjoajaa keväällä 2012 ja samalla työterveyshuoltosopimuksen sisältö muuttui työntekijöiden kannalta laajemmaksi.
Työn teoriaosuudessa käsitellään työterveyshuollon järjestämistä, työterveyshuollon kustannusten korvaamista, hyvää työterveyshuoltokäytäntöä, sairauspoissaolojen kontrollointia sekä esimiestyön vaikutusta työhyvinvointiin.
Henkilökunnan jäsenille järjestettiin internet-kysely jonka avulla selvitettiin henkilökunnan mielipiteitä ja kokemuksia työterveyshuoltopalveluista. Tutkimus oli tilastollinen jota täydensivät laadulliset osiot. Tutkimuksen ohella selvitettiin myös yritykselle työterveyshuollosta koituneet kustannukset sekä sairauslomien määrä, ja vertailtiin näiden eroja nykyisen ja aiemman työterveyshuollon palveluntarjoajan aikana.
Tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että pääpiirteittäin henkilökunta on ollut tyytyväinen uudistettuun työterveyshuoltoon. Myös yrityksen kannalta muutos on ollut kokonaisuutena hyödyllinen; uudistus on vaikuttanut positiivisesti työntekijöiden mielikuvaan työnantajastaan sekä kokemukseen tasa-arvoisesta kohtelusta. Uudistus on lisännyt yritykselle aiheutuneita työterveyshuollon kustannuksia maltillisesti ja vaikuttanut positiivisesti myös Kelan maksamien työterveyshuollon kustannusten korvausten suuruuteen. Myös sairauslomien määrä on uuden toimintamallin myötä vähentynyt.
Henkilökunnalle tehdyn tutkimuksen tulokset sekä raportit sairaslomien määristä ja työterveyshuollon kustannuksista ovat salassa pidettävää aineistoa, mutta niiden pääkohdat on esitelty opinnäytetyön tekstissä.
Opinnäytetyön lopputuloksena annetaan kehitysehdotukset tulevaan; miten toimintaa tulee jatkossa kehittää, jotta työterveyshuolto olisi toimivaa ja siitä saataisiin mahdollisimman suuri hyöty henkilökunnan hyvinvoinnillekin kuin yrityksellekin. Kehitysehdotukset koskevat työterveyshuoltoon liittyvien sovittujen pelisääntöjen päivittämistä, sairauspoissaoloraportoinnin uudistamista sekä jatkuvaa, aktiivista yhteistyötä työterveyshuollon palveluntarjoajan kanssa. Kehityskohteet on suurelta osin toteutettavissa työpaikalla sisäisesti ja kohtuullisen helposti.
Työn teoriaosuudessa käsitellään työterveyshuollon järjestämistä, työterveyshuollon kustannusten korvaamista, hyvää työterveyshuoltokäytäntöä, sairauspoissaolojen kontrollointia sekä esimiestyön vaikutusta työhyvinvointiin.
Henkilökunnan jäsenille järjestettiin internet-kysely jonka avulla selvitettiin henkilökunnan mielipiteitä ja kokemuksia työterveyshuoltopalveluista. Tutkimus oli tilastollinen jota täydensivät laadulliset osiot. Tutkimuksen ohella selvitettiin myös yritykselle työterveyshuollosta koituneet kustannukset sekä sairauslomien määrä, ja vertailtiin näiden eroja nykyisen ja aiemman työterveyshuollon palveluntarjoajan aikana.
Tehdyssä tutkimuksessa selvisi, että pääpiirteittäin henkilökunta on ollut tyytyväinen uudistettuun työterveyshuoltoon. Myös yrityksen kannalta muutos on ollut kokonaisuutena hyödyllinen; uudistus on vaikuttanut positiivisesti työntekijöiden mielikuvaan työnantajastaan sekä kokemukseen tasa-arvoisesta kohtelusta. Uudistus on lisännyt yritykselle aiheutuneita työterveyshuollon kustannuksia maltillisesti ja vaikuttanut positiivisesti myös Kelan maksamien työterveyshuollon kustannusten korvausten suuruuteen. Myös sairauslomien määrä on uuden toimintamallin myötä vähentynyt.
Henkilökunnalle tehdyn tutkimuksen tulokset sekä raportit sairaslomien määristä ja työterveyshuollon kustannuksista ovat salassa pidettävää aineistoa, mutta niiden pääkohdat on esitelty opinnäytetyön tekstissä.
Opinnäytetyön lopputuloksena annetaan kehitysehdotukset tulevaan; miten toimintaa tulee jatkossa kehittää, jotta työterveyshuolto olisi toimivaa ja siitä saataisiin mahdollisimman suuri hyöty henkilökunnan hyvinvoinnillekin kuin yrityksellekin. Kehitysehdotukset koskevat työterveyshuoltoon liittyvien sovittujen pelisääntöjen päivittämistä, sairauspoissaoloraportoinnin uudistamista sekä jatkuvaa, aktiivista yhteistyötä työterveyshuollon palveluntarjoajan kanssa. Kehityskohteet on suurelta osin toteutettavissa työpaikalla sisäisesti ja kohtuullisen helposti.