Se Ahlaste tuupi - tiäks sä : mediakasvatus osana ennaltaehkäisevää nuorisotyötä
Renfors, Kristiina (2012)
Renfors, Kristiina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062114
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062114
Tiivistelmä
Tutkimuksessa tarkasteltiin Ahlaste tuupi – hanketta ja sen merkitystä siihen osallistuneille nuorille. Tuupi oli vuoden kestävä Ahlaisten nuorisoseura ry:n Leader-hanke, jossa nuoret tekivät säännöllisesti uutisia, dokumentteja, ohjelmia ja lyhytelokuvia Ahlaisista omalle Ahlaste tuupi -kanavalle. Tuupi kokoontui Ahlaisissa vähintään kerran viikossa. Hanke päättyi elokuussa 2012.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, mikä toteutettiin kolmea eri menetelmää käyttäen. Menetelmiksi valittiin havainnointi, tulevaisuuden muistelu -suunnittelupalaveri ja sitä edeltävä ennakkotehtävä sekä haastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin viittä tuu-pilaista.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mikä nuoria tuupissa kiehtoi? Miksi he halusivat viettää perjantai-iltansa tehden uutisia ja antoivat tuotoksensa You Tuben kautta? Mitä nuoret kokivat projektin myötä oppineensa? Organisaatio, Ahlaisten nuoriso-seura, halusi tietää ovatko nuoret niin motivoituneita, että yhdistys ostaisi itselleen omat kuvaus ja editointivälineet? Tavoitteena oli myös selvittää millä edellytyksillä tuupi voisi jatkua hankeen jälkeen?
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa projektin olleen osallistujilleen hyvin merkityksellinen. Nuoret oppivat paljon mediatyöskentelystä niin käyttäjinä kuin teki-jöinäkin. Nuoret ovat oppineet median kriittistä tarkastelua. Osalle projekti herättää ajatuksia uravalintojen suuntautumisesta. Nuoret kokevat hyvin tärkeäksi tuupin jat-kumisen paikkakunnalla. He ovat oppineet ymmärtämään median voiman kyläyhteisölle merkityksellisten asioiden eteenpäinviemisessä. Nuoret ovat kokeneet vahvasti yhteistyön merkityksen. Projekti on vahvistanut ystävyyssuhteita entisestään, mutta samalla luonut myös uusia.
Tutkimus osoittaa, että nuoret ovat olleet hyvin sitoutuneita ja omalla toiminnallaan osoittaneet projektin tärkeyden. Projektin avulla on saatu levitetyksi tietoa kylän tapahtumista. Muualle muuttaneet entiset Ahlaislaiset ovat kiittäneet mahdollisuudesta kurkistaa entiselle asuinseudulleen. Nuoret ovat kasvattaneet itselleen syvemmät juu-ret Ahlaisiin, mutta samalla saaneet vahvemmat siivet omalle mediamaailman matkalleen.
Kyseessä on laadullinen tutkimus, mikä toteutettiin kolmea eri menetelmää käyttäen. Menetelmiksi valittiin havainnointi, tulevaisuuden muistelu -suunnittelupalaveri ja sitä edeltävä ennakkotehtävä sekä haastattelu. Tutkimuksessa haastateltiin viittä tuu-pilaista.
Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään, mikä nuoria tuupissa kiehtoi? Miksi he halusivat viettää perjantai-iltansa tehden uutisia ja antoivat tuotoksensa You Tuben kautta? Mitä nuoret kokivat projektin myötä oppineensa? Organisaatio, Ahlaisten nuoriso-seura, halusi tietää ovatko nuoret niin motivoituneita, että yhdistys ostaisi itselleen omat kuvaus ja editointivälineet? Tavoitteena oli myös selvittää millä edellytyksillä tuupi voisi jatkua hankeen jälkeen?
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa projektin olleen osallistujilleen hyvin merkityksellinen. Nuoret oppivat paljon mediatyöskentelystä niin käyttäjinä kuin teki-jöinäkin. Nuoret ovat oppineet median kriittistä tarkastelua. Osalle projekti herättää ajatuksia uravalintojen suuntautumisesta. Nuoret kokevat hyvin tärkeäksi tuupin jat-kumisen paikkakunnalla. He ovat oppineet ymmärtämään median voiman kyläyhteisölle merkityksellisten asioiden eteenpäinviemisessä. Nuoret ovat kokeneet vahvasti yhteistyön merkityksen. Projekti on vahvistanut ystävyyssuhteita entisestään, mutta samalla luonut myös uusia.
Tutkimus osoittaa, että nuoret ovat olleet hyvin sitoutuneita ja omalla toiminnallaan osoittaneet projektin tärkeyden. Projektin avulla on saatu levitetyksi tietoa kylän tapahtumista. Muualle muuttaneet entiset Ahlaislaiset ovat kiittäneet mahdollisuudesta kurkistaa entiselle asuinseudulleen. Nuoret ovat kasvattaneet itselleen syvemmät juu-ret Ahlaisiin, mutta samalla saaneet vahvemmat siivet omalle mediamaailman matkalleen.