Mainonnan huomioarvotutkimus. Case Nelipyörä Oy
Survonen, Juha (2013)
Survonen, Juha
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072149
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072149
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee mainontaa markkinointiviestinnän keinona. Toimeksiantajana tällä opinnäytetyöllä on Hämeenlinnassa ja Hyvinkäällä toimiva autoliike, Nelipyörä Oy. Opinnäytetyön tarkoituksena on antaa toimeksiantajalle tietoa heidän mainontansa huomioarvoista käytettyjen mainosmedioiden osalta.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnästä sekä mainonnasta. Markkinointiviestinnän osuus keskittyy markkinointiviestinnän suunnitteluun sekä tavoitteisiin. Mainonnan osuudessa keskitytään mainontaan osana markkinointiviestintää. Mainonnan osalta perehdytään tavoitteisiin, mainonnan tutkimiseen sekä kerrotaan erilaisista mainosvälineistä.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena lokakuussa 2012, jolloin toimeksiantaja järjesti valtakunnallisen Toyota-näyttelyn. Kyseistä näyttelyä edelsi mainoskampanja Hämeenlinnan paikallismedioissa, kuten Hämeen Sanomissa sekä Hämeenlinnan Kaupunki-uutisissa. Lisäksi Nelipyörä Oy mainosti näyttelyä internetsivuillaan sekä Facebook-sivullansa. Tutkimuksen pääongelmana oli, mikä Nelipyörän käyttämistä medioista on huomioarvoltansa paras. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä lomakekyselynä, jonka otanta oli 2990 Osuuskauppa Hämeenmaan asiakasomistajaa. Kyselyyn vastasi 262 asiakasomistajaa.
Kyselytutkimuksen perusteella Nelipyörän käyttämät paikalliset printti-mediat, Hämeen Sanomat sekä Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset keräsivät eniten huomiota mainonnan osalta. Sähköiset mediat, kuten internet ja paikallisradio Iskelmä Janne keräsivät selvästi vähemmän huomiota printtimediaan verrattuna.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu markkinointiviestinnästä sekä mainonnasta. Markkinointiviestinnän osuus keskittyy markkinointiviestinnän suunnitteluun sekä tavoitteisiin. Mainonnan osuudessa keskitytään mainontaan osana markkinointiviestintää. Mainonnan osalta perehdytään tavoitteisiin, mainonnan tutkimiseen sekä kerrotaan erilaisista mainosvälineistä.
Työn empiirinen osuus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena lokakuussa 2012, jolloin toimeksiantaja järjesti valtakunnallisen Toyota-näyttelyn. Kyseistä näyttelyä edelsi mainoskampanja Hämeenlinnan paikallismedioissa, kuten Hämeen Sanomissa sekä Hämeenlinnan Kaupunki-uutisissa. Lisäksi Nelipyörä Oy mainosti näyttelyä internetsivuillaan sekä Facebook-sivullansa. Tutkimuksen pääongelmana oli, mikä Nelipyörän käyttämistä medioista on huomioarvoltansa paras. Kyselytutkimus toteutettiin sähköisenä lomakekyselynä, jonka otanta oli 2990 Osuuskauppa Hämeenmaan asiakasomistajaa. Kyselyyn vastasi 262 asiakasomistajaa.
Kyselytutkimuksen perusteella Nelipyörän käyttämät paikalliset printti-mediat, Hämeen Sanomat sekä Hämeenlinnan Kaupunkiuutiset keräsivät eniten huomiota mainonnan osalta. Sähköiset mediat, kuten internet ja paikallisradio Iskelmä Janne keräsivät selvästi vähemmän huomiota printtimediaan verrattuna.