Asiakasrekisterin, logon ja käyntikortin suunnittelu ja toteutus aloittavalle yritykselle
Berg, Juulia (2013)
Berg, Juulia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302062100
Tiivistelmä
Asiakasrekisterin ylläpitäminen helpottaa yritysten asiakkuuksien hallintaa. Jotta asiakasrekisteri palvelisi yritystoimintaa mahdollisimman hyvin, se tulee suunnitella yrityskohtaisesti. Aloittaville yrityksille on tärkeää tunnettuuden ja yrityskuvan luominen toiminnan alussa. Logo ja käyntikortti ovat tärkeitä yritysten visuaalisen ilmeen luomisessa.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli korpilahtelainen toimintaansa aloittava isännöinti- ja tilitoimisto, Korpilahden Isännöinti- ja Tilipalvelu Heli Rantanen. Toimeksiantajayrityksen asiakaskunta koostuu taloyhtiö-, yritys- ja yksityisasiakkaista. Opinnäytetyössä tutkittiin millainen asiakasrekisteri tukee toimeksiantajan asiakkuuksien hallintaa parhaiten ja millainen visuaalinen ilme yritykselle halutaan luoda logon ja käyntikortin avulla. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivistä tutkimusotetta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin asiakasrekisterin ja sitä säätelevän lainsäädännön teoriaa sekä yrityksen visuaalisen ilmeen luomisen teoriaa käyntikortin ja logon osalta, jotta ymmärrettäisiin niiden merkitys aloittavalle yritykselle.
Toimeksiantajayrittäjälle tehdyissä haastatteluissa tutkittiin asiakasrekisterin, logon ja käyntikortin muotoa, rakennetta ja sisältöä. Haastattelu toteutettiin avoimena haastatteluna.
Tutkimuksessa selvisivät toimeksiantajayritykselle sopivat asiakasrekisterin, logon ja käyntikortin muoto, sisältö ja rakenne. Nämä suunniteltiin ja toteutettiin tutkimuksessa toimeksiantajayrityksen käyttöön. Tulevaisuudessa toiminnan mahdollisesti laajetessa täytyy siirtyä suurempaa asiakaskuntaa paremmin palvelevaan järjestelmään. Yrityksen tulee myös suunnitella yhtenäinen visuaalinen ilme.
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli korpilahtelainen toimintaansa aloittava isännöinti- ja tilitoimisto, Korpilahden Isännöinti- ja Tilipalvelu Heli Rantanen. Toimeksiantajayrityksen asiakaskunta koostuu taloyhtiö-, yritys- ja yksityisasiakkaista. Opinnäytetyössä tutkittiin millainen asiakasrekisteri tukee toimeksiantajan asiakkuuksien hallintaa parhaiten ja millainen visuaalinen ilme yritykselle halutaan luoda logon ja käyntikortin avulla. Tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivistä tutkimusotetta.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin asiakasrekisterin ja sitä säätelevän lainsäädännön teoriaa sekä yrityksen visuaalisen ilmeen luomisen teoriaa käyntikortin ja logon osalta, jotta ymmärrettäisiin niiden merkitys aloittavalle yritykselle.
Toimeksiantajayrittäjälle tehdyissä haastatteluissa tutkittiin asiakasrekisterin, logon ja käyntikortin muotoa, rakennetta ja sisältöä. Haastattelu toteutettiin avoimena haastatteluna.
Tutkimuksessa selvisivät toimeksiantajayritykselle sopivat asiakasrekisterin, logon ja käyntikortin muoto, sisältö ja rakenne. Nämä suunniteltiin ja toteutettiin tutkimuksessa toimeksiantajayrityksen käyttöön. Tulevaisuudessa toiminnan mahdollisesti laajetessa täytyy siirtyä suurempaa asiakaskuntaa paremmin palvelevaan järjestelmään. Yrityksen tulee myös suunnitella yhtenäinen visuaalinen ilme.