XNA Game Studio 4.0
Parkkola, Mika (2012)
Parkkola, Mika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072165
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072165
Tiivistelmä
Tämän työn tarkoituksena on opiskella ja tutkia XNA Game Studion toimivuutta. Työssä tutustutaan eri osa-alueisiin XNA:ssa ja kuinka sillä saadaan tehtyä interaktiivinen pelisovellus.
XNA on Microsoftin kehittämä Cross-platform, jonka esiversio nimeltään Windows Game SDK julkaistiin jo Windows95 käyttöjärjestelmälle. Nykyinen 4.0 versio on julkaistu vuonna 2010.
XNA antaa pelinkehittäjälle valmiin alustan, jonka avulla pystytään kehittämään peliä suoraan. Sen valmiit luokat ja metodit antavat tehokkaat työkalut pelin kehittämiseen. Tällöin pelisovelluksen suunnittelussa ei tarvitse ottaa huomioon alustan vaatimia rutiineja ohjelman suorittamiseksi.
XNA:n ohjelmointikieli on Mircosoftin kehittämä tehokas C# kieli. Ohjelman kehityksessä täytyy ottaa huomioon tekeekö ohjelman Windowsille, XBOX:lle vai Windows Phonelle. Riippuen kohdealustasta joudutaan vain miettimään pelaajan antamien syötteiden lukeminen ja niihin reagointi. Muut osa-alueet pelisovelluksesta ovat samoja kohdealustasta riippumatta.
XNA on Microsoftin kehittämä Cross-platform, jonka esiversio nimeltään Windows Game SDK julkaistiin jo Windows95 käyttöjärjestelmälle. Nykyinen 4.0 versio on julkaistu vuonna 2010.
XNA antaa pelinkehittäjälle valmiin alustan, jonka avulla pystytään kehittämään peliä suoraan. Sen valmiit luokat ja metodit antavat tehokkaat työkalut pelin kehittämiseen. Tällöin pelisovelluksen suunnittelussa ei tarvitse ottaa huomioon alustan vaatimia rutiineja ohjelman suorittamiseksi.
XNA:n ohjelmointikieli on Mircosoftin kehittämä tehokas C# kieli. Ohjelman kehityksessä täytyy ottaa huomioon tekeekö ohjelman Windowsille, XBOX:lle vai Windows Phonelle. Riippuen kohdealustasta joudutaan vain miettimään pelaajan antamien syötteiden lukeminen ja niihin reagointi. Muut osa-alueet pelisovelluksesta ovat samoja kohdealustasta riippumatta.