Valintakokeen ja opintomenestyksen vertailu Satakunnan ammattikorkeakoulun fysioterapiakoulutuksessa
Törne, Mari (2012)
Törne, Mari
Tampereen ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302122257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302122257
Tiivistelmä
Työelämässä tapahtuvat muutokset asettavat ammattikorkeakoulut pohtimaan entistä tarkemmin opiskelijavalintaprosessiaan. Työntekijöiden vastuut lisääntyvät ja heiltä odotetaan entistä laajempaa asiantuntijuutta. Ammattikorkeakoulun tulisi valintakokeilla pystyä seulomaan hakijoiden joukosta ne henkilöt, joilla olisi sekä fyysiset, psyykkiset että sosiaaliset valmiudet sitoutua koulutukseen ja suorittaa se keskeytymättä.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tutkia, ovatko valintakoepistemäärä ja ensimmäisen vuoden opintomenestys vertailtavissa keskenään. Aineistona olivat vuonna 2011 Satakunnan ammattikorkeakouluun hyväksytyt henkilöt. Aineiston koko oli 40 henkilöä.
Valintakokeen pistemäärä sisälsi kirjallisesta kokeesta, liikunnallisesta tilanteesta sekä haastattelusta saadut pisteet. Kokonaispistemäärästä jätettiin pois aikaisemman opintomenestyksen ja ensimmäisen hakutoiveen pisteet. Ensimmäisen vuoden opintomenestykseen otettiin mukaan kaikki ensimmäisenä vuonna numeerisesti arvioidut kurssit, joiden arvosanasta laskettiin keskiarvo. Vertailun suorittamiseksi valintakokeen pisteet luokiteltiin asteikolla 1-5, kuten opinnoista saadut arvosanat luokitellaan.
Kaikista hakijoista 27,5%:lla (11) valintakoepistemäärä vastasi suunnilleen ensimmäisen vuoden koulumenestystä. Kaikkiaan 72,5% (29) kohdalla hakijoista valintakokeiden pistemäärä ei vastannut ensimmäisen vuoden koulumenestystä. Näistä hakijoista ensimmäisen vuoden koulumenestys oli parempi 7,5%:lla (3) kuin valintakokeiden menestys kun taas 65 %:lla (26) ensimmäisen vuoden koulumenestys oli huonompi kuin valintakoemenestys.
Tämän kehittämishankkeen johtopäätöksenä on, ettei valintakoemenestys automaattisesti merkitse hyvää opintomenestystä ensimmäisenä opiskeluvuonna.
Tässä kehittämishankkeessa on aiheeseen otettu erittäin kapea näkökulma ja se vaatii laajempia lisätutkimuksia.
Tämän kehittämishankkeen tarkoituksena oli tutkia, ovatko valintakoepistemäärä ja ensimmäisen vuoden opintomenestys vertailtavissa keskenään. Aineistona olivat vuonna 2011 Satakunnan ammattikorkeakouluun hyväksytyt henkilöt. Aineiston koko oli 40 henkilöä.
Valintakokeen pistemäärä sisälsi kirjallisesta kokeesta, liikunnallisesta tilanteesta sekä haastattelusta saadut pisteet. Kokonaispistemäärästä jätettiin pois aikaisemman opintomenestyksen ja ensimmäisen hakutoiveen pisteet. Ensimmäisen vuoden opintomenestykseen otettiin mukaan kaikki ensimmäisenä vuonna numeerisesti arvioidut kurssit, joiden arvosanasta laskettiin keskiarvo. Vertailun suorittamiseksi valintakokeen pisteet luokiteltiin asteikolla 1-5, kuten opinnoista saadut arvosanat luokitellaan.
Kaikista hakijoista 27,5%:lla (11) valintakoepistemäärä vastasi suunnilleen ensimmäisen vuoden koulumenestystä. Kaikkiaan 72,5% (29) kohdalla hakijoista valintakokeiden pistemäärä ei vastannut ensimmäisen vuoden koulumenestystä. Näistä hakijoista ensimmäisen vuoden koulumenestys oli parempi 7,5%:lla (3) kuin valintakokeiden menestys kun taas 65 %:lla (26) ensimmäisen vuoden koulumenestys oli huonompi kuin valintakoemenestys.
Tämän kehittämishankkeen johtopäätöksenä on, ettei valintakoemenestys automaattisesti merkitse hyvää opintomenestystä ensimmäisenä opiskeluvuonna.
Tässä kehittämishankkeessa on aiheeseen otettu erittäin kapea näkökulma ja se vaatii laajempia lisätutkimuksia.