Puhelinjärjestelmä – toimitus ja käyttöönotto
Willman, Väinö (2013)
Willman, Väinö
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072136
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302072136
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on kertoa, mikä VoIP (Voice Over IP) on ja miten PBX-puhelinjärjestelmä toimii yrityksen VoIP-verkossa. Teoriaosuudessa kerrotaan, miten VoIP-puhelinjärjestelmällä on teknisesti mahdollista toteuttaa puhelut IP-verkossa ja mitä tekniikoita sen toteuttamiseen vaaditaan. Työn case-osuudessa keskitytään siihen, kuinka on käytännössä mahdollista toteuttaa VoIP-PBX -puhelinjärjestelmä yrityksen käyttöön.
Opinnäytetyön kolme keskeisintä käsitettä ovat VoIP, PBX ja PSTN. VoIP eli yrityksen verkossa toimiva puhelinverkko mahdollistaa puheluiden kuljettamisen yrityksen sisäisessä IP-verkossa. Verkon ollessa käytössä tarvitaan yrityksen sisäinen puhelinjär-jestelmä (PBX, Private Branch Exchange), joka mahdollistaa puheluiden kuljettamisen ja toteuttamisen. Näiden kahden lisäksi PBX-järjestelmästä on oltava yhteys yleiseen puhelinverkkoon (PSTN Public Switched Telephone Network), jolloin yrityksen sisältä on mahdollista soittaa myös ulospäin yrityksen puhelinjärjestelmästä. Työssä selvitetään keskisimmät VoIP-tekniikat, kuten signaloinnin toteutus sekä tiedon ja äänen kuljetus IP-verkossa.
Työn case-osuudessa selvitetään, miten on käytännössä mahdollista toteuttaa 500 hen-kilön yritykselle VoIP-PBX -järjestelmä alun suunnittelusta ja järjestelmän rakennuksesta aina lopun testaukseen. Järjestelmä toteutetaan ranskalaisen valmistajan Alcatel-Lucentin PBX-järjestelmällä. Ohjelmointien kuvauksissa tuodaan esille, kuinka teoriaosuuden tekniikat toimivat käytännössä ja kuinka esimerkiksi soittaminen PBX-järjestelmästä ohjelmoidaan käyttäen SIP-teknologiaa. Työssä käydään läpi keskeisimmät ohjelmoinnit ja mitä ohjelmointeja järjestelmä vaatii toimiakseen. Case-osuuden ohjelmoinnit tukevat teoriaosuudessa käytyjä asioita, kuinka teknologia näkyy ja kuinka teoriaosuudessa käydyt teknologiat toimivat käytännössä. Lopuksi selvitetään, mitä asioita on tärkeä testata, jotta yrityksen puhelinjärjestelmä voidaan ottaa tuotantoon ja käyttöön.
Työssä käy ilmi, mitä VoIP-PBX on teoriassa ja miten se toteutetaan pienyritykselle, sekä se, kuinka työssä käsitellyt tekniikat toimivat käytännössä.
Opinnäytetyön kolme keskeisintä käsitettä ovat VoIP, PBX ja PSTN. VoIP eli yrityksen verkossa toimiva puhelinverkko mahdollistaa puheluiden kuljettamisen yrityksen sisäisessä IP-verkossa. Verkon ollessa käytössä tarvitaan yrityksen sisäinen puhelinjär-jestelmä (PBX, Private Branch Exchange), joka mahdollistaa puheluiden kuljettamisen ja toteuttamisen. Näiden kahden lisäksi PBX-järjestelmästä on oltava yhteys yleiseen puhelinverkkoon (PSTN Public Switched Telephone Network), jolloin yrityksen sisältä on mahdollista soittaa myös ulospäin yrityksen puhelinjärjestelmästä. Työssä selvitetään keskisimmät VoIP-tekniikat, kuten signaloinnin toteutus sekä tiedon ja äänen kuljetus IP-verkossa.
Työn case-osuudessa selvitetään, miten on käytännössä mahdollista toteuttaa 500 hen-kilön yritykselle VoIP-PBX -järjestelmä alun suunnittelusta ja järjestelmän rakennuksesta aina lopun testaukseen. Järjestelmä toteutetaan ranskalaisen valmistajan Alcatel-Lucentin PBX-järjestelmällä. Ohjelmointien kuvauksissa tuodaan esille, kuinka teoriaosuuden tekniikat toimivat käytännössä ja kuinka esimerkiksi soittaminen PBX-järjestelmästä ohjelmoidaan käyttäen SIP-teknologiaa. Työssä käydään läpi keskeisimmät ohjelmoinnit ja mitä ohjelmointeja järjestelmä vaatii toimiakseen. Case-osuuden ohjelmoinnit tukevat teoriaosuudessa käytyjä asioita, kuinka teknologia näkyy ja kuinka teoriaosuudessa käydyt teknologiat toimivat käytännössä. Lopuksi selvitetään, mitä asioita on tärkeä testata, jotta yrityksen puhelinjärjestelmä voidaan ottaa tuotantoon ja käyttöön.
Työssä käy ilmi, mitä VoIP-PBX on teoriassa ja miten se toteutetaan pienyritykselle, sekä se, kuinka työssä käsitellyt tekniikat toimivat käytännössä.