Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Tampereen ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Tutka-opettajuus metallialan opetuksessa

Kauhanen, Juha; Hirvonen, Tatu (2013)

 
Avaa tiedosto
Hirvonen_Tatu_Kauhanen_Juha.pdf (397.3Kt)
Lataukset: 


Kauhanen, Juha
Hirvonen, Tatu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132294
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli vähentää negatiivisten keskeytysten määrää ja parantaa opiskelijoiden sitoutumista opintoihinsa metallialalla. Kehittämishankkeen kohteena olevan oppilaitoksen metallialalla opintojen keskeytysten määrän trendi on ollut kasvava.

Tutka-opettaja mallia kehitettiin ja otettiin käyttöön toisella asteella kehittämishankkeen kohteena olevan oppilaitoksen metallialalla. Tässä kehittämishankkeessa olevassa tutka-opettaja mallissa tutka-opettaja toimisi ammattialan sisäisenä kuraattorina, yhdyshenkilönä, ammattialan asiantuntijana ja informaation välittäjänä koti-koulu-opiskelijahuolto akselilla ja muiden tahojen kanssa. Samalla aloitettiin myös metallipaja toiminta, jossa yhtenä pajaopettajana voi toimia tutka-opettaja.

Metallipajan tarkoituksena on mahdollistaa opiskelijoille poissaolojen ja tekemättömien töiden loppuun vieminen pajaopettajan valvonnassa. Metallipajan toiminnan ja opiskelijoiden tehdyn työn seurannan helpottamiseksi laadittiin seurantalomake. Seurantalomakkeella voidaan arkistoida opiskelijan tekemät harjoitustyöt ja korvatut työtunnit. Ensimmäisen luokan opiskelijoiden harjoitus-työt numeroitiin juoksevalla numeroinnilla jo päivitettyihin työpiirustuksiin.

Metallipajaopetuksen kehittämistä voidaan viedä eteenpäin suunnittelemalla ja tekemällä opetussuunnitelman mukaiset 2.- ja 3. vuoden harjoitustyöt, jotka voidaan hyödyntää myytävinä opiskelijatöinä. Näistä harjoitustöistä tehdään numeroidut piirustukset ja harjoitustyöluettelot, joita voidaan käyttää tarpeen vaatiessa metallipajaopetuksessa. Lukujärjestykset laadittiin siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus jäädä metallipajaopetukseen lukujärjestyksen ulkopuolella maanantaista torstaihin kello 14.00 – 16.00 välisenä aikana.

Tavoitteena on kehittää tutka-opettaja mallia ja saada siitä pysyvä käytäntö metallialalle.
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste