Tutka-opettajuus metallialan opetuksessa
Kauhanen, Juha; Hirvonen, Tatu (2013)
Kauhanen, Juha
Hirvonen, Tatu
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132294
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302132294
Tiivistelmä
Tämän kehittämishankkeen tavoitteena oli vähentää negatiivisten keskeytysten määrää ja parantaa opiskelijoiden sitoutumista opintoihinsa metallialalla. Kehittämishankkeen kohteena olevan oppilaitoksen metallialalla opintojen keskeytysten määrän trendi on ollut kasvava.
Tutka-opettaja mallia kehitettiin ja otettiin käyttöön toisella asteella kehittämishankkeen kohteena olevan oppilaitoksen metallialalla. Tässä kehittämishankkeessa olevassa tutka-opettaja mallissa tutka-opettaja toimisi ammattialan sisäisenä kuraattorina, yhdyshenkilönä, ammattialan asiantuntijana ja informaation välittäjänä koti-koulu-opiskelijahuolto akselilla ja muiden tahojen kanssa. Samalla aloitettiin myös metallipaja toiminta, jossa yhtenä pajaopettajana voi toimia tutka-opettaja.
Metallipajan tarkoituksena on mahdollistaa opiskelijoille poissaolojen ja tekemättömien töiden loppuun vieminen pajaopettajan valvonnassa. Metallipajan toiminnan ja opiskelijoiden tehdyn työn seurannan helpottamiseksi laadittiin seurantalomake. Seurantalomakkeella voidaan arkistoida opiskelijan tekemät harjoitustyöt ja korvatut työtunnit. Ensimmäisen luokan opiskelijoiden harjoitus-työt numeroitiin juoksevalla numeroinnilla jo päivitettyihin työpiirustuksiin.
Metallipajaopetuksen kehittämistä voidaan viedä eteenpäin suunnittelemalla ja tekemällä opetussuunnitelman mukaiset 2.- ja 3. vuoden harjoitustyöt, jotka voidaan hyödyntää myytävinä opiskelijatöinä. Näistä harjoitustöistä tehdään numeroidut piirustukset ja harjoitustyöluettelot, joita voidaan käyttää tarpeen vaatiessa metallipajaopetuksessa. Lukujärjestykset laadittiin siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus jäädä metallipajaopetukseen lukujärjestyksen ulkopuolella maanantaista torstaihin kello 14.00 – 16.00 välisenä aikana.
Tavoitteena on kehittää tutka-opettaja mallia ja saada siitä pysyvä käytäntö metallialalle.
Tutka-opettaja mallia kehitettiin ja otettiin käyttöön toisella asteella kehittämishankkeen kohteena olevan oppilaitoksen metallialalla. Tässä kehittämishankkeessa olevassa tutka-opettaja mallissa tutka-opettaja toimisi ammattialan sisäisenä kuraattorina, yhdyshenkilönä, ammattialan asiantuntijana ja informaation välittäjänä koti-koulu-opiskelijahuolto akselilla ja muiden tahojen kanssa. Samalla aloitettiin myös metallipaja toiminta, jossa yhtenä pajaopettajana voi toimia tutka-opettaja.
Metallipajan tarkoituksena on mahdollistaa opiskelijoille poissaolojen ja tekemättömien töiden loppuun vieminen pajaopettajan valvonnassa. Metallipajan toiminnan ja opiskelijoiden tehdyn työn seurannan helpottamiseksi laadittiin seurantalomake. Seurantalomakkeella voidaan arkistoida opiskelijan tekemät harjoitustyöt ja korvatut työtunnit. Ensimmäisen luokan opiskelijoiden harjoitus-työt numeroitiin juoksevalla numeroinnilla jo päivitettyihin työpiirustuksiin.
Metallipajaopetuksen kehittämistä voidaan viedä eteenpäin suunnittelemalla ja tekemällä opetussuunnitelman mukaiset 2.- ja 3. vuoden harjoitustyöt, jotka voidaan hyödyntää myytävinä opiskelijatöinä. Näistä harjoitustöistä tehdään numeroidut piirustukset ja harjoitustyöluettelot, joita voidaan käyttää tarpeen vaatiessa metallipajaopetuksessa. Lukujärjestykset laadittiin siten, että opiskelijoilla on mahdollisuus jäädä metallipajaopetukseen lukujärjestyksen ulkopuolella maanantaista torstaihin kello 14.00 – 16.00 välisenä aikana.
Tavoitteena on kehittää tutka-opettaja mallia ja saada siitä pysyvä käytäntö metallialalle.