Korjaamon työnjohdon toiminnan kehittäminen
Bragge, Tero (2013)
Bragge, Tero
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192412
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302192412
Tiivistelmä
Korjaamon työnjohdolta odotetaan tehokkuutta ja parhaita mahdollisia toimintamalleja. Lait, asetukset ja mahdolliset laatukäsikirjat ohjaavat näitä toimintamalleja. Työnjohtajan pitää olla kykenevä hallitsemaan ja hoitamaan työjohdollisia ja asiakaspalvelutehtäviä teknistä osaamista unohtamatta. Kehittyvät järjestelmät ovat luoneet tarvetta työn-johtajille, jotka hallitsevat edellä mainittujen asioiden lisäksi myös oman itsensä kehit-tämiseen.
Opinnäytetyn tarkoitus oli kehittää Nelipyörä Oy:n korjaamon työnjohdon toimintatapo-ja. Yrityksellä oli tarve selvittää nykyisiä ongelmakohtia. Yrityksellä on käytössä laatu-käsikirja, jossa on korjaamolle omat normit. Käytössä olevat Toyota Service management -TSM ohjeet määrittävät yhdessä laatukäsikirjan kanssa työnjohdon toimintamalleja.
Opinnäytetyössä on kerrottu asioita ja prosesseja jotka muodostavat työnjohdon työken-tän. Tutkimusongelman ja epäkohtien todentamiseksi työnjohdolle lähetettiin kysely johon työnjohdossa työskentelevät henkilöt vastasivat. Kyselystä saadut tulokset on esitelty myöhemmin opinnäytetyössä. Asiakastyytyväisyyttä tai muiden ryhmien mieli-piteitä ei tutkittu.
Saatujen tulosten perusteella päästiin kiinni ongelmakohtiin. Kaikkiaan tuloksista oli havaittavissa, että jatkuvia työnjohdollisia toimintatapapuutteita ei ollut. Laatukäsikirjan toimintaohjeita ja TSM-standardeja noudattamalla yrityksen toimintamallit ja työn laatu ovat hyvää tasoa. Työssä on esitelty kaikki tutkimuksessa esille tulleet asiat ja kaikkiin työssä esitettyihin ongelmakohtiin yrityksen sisällä ei pystytä vaikuttamaan. Yhtenä ongelmana työnjohto koki työtehtävien jakautuneen epätasapainoisesti. Tulevaisuudessa yritys pyrkii päivittämään laatukäsikirjan ja mahdolliset muutokset voidaan kirjata siihen siltä osin kuin se on mahdollista.
Opinnäytetyn tarkoitus oli kehittää Nelipyörä Oy:n korjaamon työnjohdon toimintatapo-ja. Yrityksellä oli tarve selvittää nykyisiä ongelmakohtia. Yrityksellä on käytössä laatu-käsikirja, jossa on korjaamolle omat normit. Käytössä olevat Toyota Service management -TSM ohjeet määrittävät yhdessä laatukäsikirjan kanssa työnjohdon toimintamalleja.
Opinnäytetyössä on kerrottu asioita ja prosesseja jotka muodostavat työnjohdon työken-tän. Tutkimusongelman ja epäkohtien todentamiseksi työnjohdolle lähetettiin kysely johon työnjohdossa työskentelevät henkilöt vastasivat. Kyselystä saadut tulokset on esitelty myöhemmin opinnäytetyössä. Asiakastyytyväisyyttä tai muiden ryhmien mieli-piteitä ei tutkittu.
Saatujen tulosten perusteella päästiin kiinni ongelmakohtiin. Kaikkiaan tuloksista oli havaittavissa, että jatkuvia työnjohdollisia toimintatapapuutteita ei ollut. Laatukäsikirjan toimintaohjeita ja TSM-standardeja noudattamalla yrityksen toimintamallit ja työn laatu ovat hyvää tasoa. Työssä on esitelty kaikki tutkimuksessa esille tulleet asiat ja kaikkiin työssä esitettyihin ongelmakohtiin yrityksen sisällä ei pystytä vaikuttamaan. Yhtenä ongelmana työnjohto koki työtehtävien jakautuneen epätasapainoisesti. Tulevaisuudessa yritys pyrkii päivittämään laatukäsikirjan ja mahdolliset muutokset voidaan kirjata siihen siltä osin kuin se on mahdollista.