Valikoiman kehitystarpeet : Case: Z-Style Finland Oy
Mykkänen, Johanna (2012)
Mykkänen, Johanna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202442
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302202442
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa toimeksiantajan valikoiman kehitystarpeita sekä tärkeimpiä kilpailijoita. Toimeksiantajana toimi Z-Style Finland Oy, kauppanimeltään Zizzi, joka on erikoistunut vaatettamaan muodokkaita naisia koosta 42 aina kokoon 56 asti. Toimeksiantajan uuden, vuonna 2011 avatun, myymälän valikoimaa haluttiin muokata asiakkaiden tarpeiden ja toiveiden mukaisesti, ja myös tärkeimpiä kilpailijoita haluttiin kartoittaa.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely oli käynnissä aikavälillä 16.1.2012. - 25.1.2012. Asiakkaiden oli mahdollista vastata siihen joko sähköisesti toimeksiantajan Facebook-sivujen kautta tai paperiversiona myymälässä.
Vastauksia saatiin tyydyttävä määrä, 127 kappaletta. Tutkimuksesta selvisi, että valikoimaan oltiin osittain hyvin tyytyväisiä, mutta myös joitakin muutoksia kaivattiin. Istuvampia malleja toivottiin yläosiin väljien tunikoiden ja paitojen rinnalle. Alaosiin kaivattiin lisää valinnanvaraa, mutta muuten valikoiman laajuuteen oltiin melko tyytyväisiä. Uutena tuoteryhmänä valikoimaan kaivattiin etenkin alusvaatteita. Nuoremmat asiakkaat pitivät hintatasoa kalliimpana kuin iäkkäämmät, mutta iäkkäämmät asiakkaat toivoivat puolestaan laatuun parannusta. Toimeksiantajan tärkeimmiksi kilpailijoiksi paljastuivat KappAhl, Lindex ja Seppälä. Eniten Zizzin valikoimassa arvostettiin hyviä malleja sekä trendikkyyttä, joiden lisäksi asiakaspalvelu sekä myyjien asiantuntevuus saivat osakseen paljon kiitosta.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimukseen ja aikoo hyödyntää tuloksia käytännössä. Jatkotutkimusaihe voisi olla kilpailija-analyysi kyselystä esiin nousseille kilpailijoille. Valikoimaan liittyvä asiakaskysely kannattaa myös toistaa säännöllisesti, koska asiakkaiden tarpeilla ja toiveilla on tapana muuttua.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena eli määrällisenä kyselytutkimuksena. Kysely oli käynnissä aikavälillä 16.1.2012. - 25.1.2012. Asiakkaiden oli mahdollista vastata siihen joko sähköisesti toimeksiantajan Facebook-sivujen kautta tai paperiversiona myymälässä.
Vastauksia saatiin tyydyttävä määrä, 127 kappaletta. Tutkimuksesta selvisi, että valikoimaan oltiin osittain hyvin tyytyväisiä, mutta myös joitakin muutoksia kaivattiin. Istuvampia malleja toivottiin yläosiin väljien tunikoiden ja paitojen rinnalle. Alaosiin kaivattiin lisää valinnanvaraa, mutta muuten valikoiman laajuuteen oltiin melko tyytyväisiä. Uutena tuoteryhmänä valikoimaan kaivattiin etenkin alusvaatteita. Nuoremmat asiakkaat pitivät hintatasoa kalliimpana kuin iäkkäämmät, mutta iäkkäämmät asiakkaat toivoivat puolestaan laatuun parannusta. Toimeksiantajan tärkeimmiksi kilpailijoiksi paljastuivat KappAhl, Lindex ja Seppälä. Eniten Zizzin valikoimassa arvostettiin hyviä malleja sekä trendikkyyttä, joiden lisäksi asiakaspalvelu sekä myyjien asiantuntevuus saivat osakseen paljon kiitosta.
Toimeksiantaja oli tyytyväinen tutkimukseen ja aikoo hyödyntää tuloksia käytännössä. Jatkotutkimusaihe voisi olla kilpailija-analyysi kyselystä esiin nousseille kilpailijoille. Valikoimaan liittyvä asiakaskysely kannattaa myös toistaa säännöllisesti, koska asiakkaiden tarpeilla ja toiveilla on tapana muuttua.