Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Laurea-ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Ilmaliikenneonnettomuus - Helsinki-Vantaan lentoasema : Riskianalyysi ensihoitopalvelun näkökulmasta

Ekman, Simo (2013)

 
Avaa tiedosto
FINAL_ONT_Ilmaliikenneonnettomuus_EFHK_Theseus.pdf (4.083Mt)
Lataukset: 


Ekman, Simo
Laurea-ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302122269
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli arvioida Helsinki-Vantaan lentoaseman ilmaliikenneonnettomuuden riskin todennäköisyyttä ja mahdollisia seurauksia, käyttämällä arvioinnin tukena maailmanlaajuisia tilastoja ja tutkimuksia tapahtuneista onnettomuuksista sekä niiden seurauksista koneessa olleille ihmisille. Työn tutkimusosassa analysoitiin lentokonevalmistaja Boeingin ajanjaksolta 2000 – 2011 tilastoimat 466 ilmaliikenneonnettomuutta, jotka tapahtuivat kokonaispainoltaan yli 27000kg:n (60000lbs) painoisille, ei sotilaskäytössä oleville, länsimaalaisvalmisteisille suihkumoottorikoneille.

Vuonna 2011 maailmassa lennettiin yli 30 miljoonaa liikennelentoa, joista 126 päätyi onnettomuuteen. Näistä 126:sta onnettomuudesta 16 oli kuolemaan johtaneita onnettomuuksia, joissa menehtyi yhteensä 414 onnettomuuskoneissa ollutta ihmistä. Vuosien 2005-2011 välisenä aikana maailmalla tapahtui keskimäärin 4,27 onnettomuutta miljoonaa lentoa kohden, kuolemaan johtaneiden onnettomuuksien tapahtumatiheyden ollessa 0,59 onnettomuutta miljoonaa lentoa kohden.

Suomessa viimeisin tuhoisa onnettomuus siviililiikennekoneelle tapahtui Maarianhaminassa vuonna 1963, onnettomuudessa menehtyi 19 henkeä. Helsinki- Vantaan lentoasemalla ei ole sen 60-vuotisen historian aikana tapahtunut yhtään tuhoisaa, kuolemaan johtanutta liikennelentokoneen onnettomuutta. Vakavin onnettomuus tapahtui vuonna 1989 10-paikkaiselle pienkoneelle, jossa koneessa olleista kahdeksasta henkilöstä menehtyi seitsemän.

Työssä kerättyjen tilastotietojen ja Helsinki-Vantaan lentoaseman toteutuneiden lento-operaatiotilastojen perusteella laskettiin tilastollinen todennäköisyys ilmaliikenneonnettomuudelle lentoasemalla. Laskennallisesti lentoaseman ilmaliikenneonnettomuuden riskin todennäköisyys nykyisellä liikennemäärällä on 1 onnettomuus 2,9 vuoteen, 1 kuolemaan johtava onnettomuus 27,2 vuoteen ja 1 tuhoisa, usean ihmisen menehtymiseen johtava, onnettomuus 57,7 vuoteen.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste