WordCraft - Alustariippumaton sosiaalinen moninpeli
Kostilainen, Sami (2013)
Kostilainen, Sami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222508
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222508
Tiivistelmä
Opinnäytetyönä tehtiin WordCraft-niminen sosiaalinen, alustariippumaton moninpeli toimeksiantona jyväskyläläiselle peliohjelmointiyritykselle Star Arcadelle.
Työ toteutettiin C++ ohjelmointikielellä ja pelin toteutuksessa käytettiin Star Arcaden DieselEngine-pelimoottoria, sekä sosiaalista StarArcadeClient-moninpelikehystä.
Pelin ideana on muodostaa annetusta kirjainkasasta monimutkaisia ja harvinaisia sanoja mahdollisimman nopeasti. Peliä pelataan verkkopelinä toista pelaajaa sekä aikaa vastaan identtisillä kirjainkasoilla. Pelaamalla hyvin pelaaja voi vaikuttaa vastustajan pelin kulkuun jäädyttämällä vastapelaajan kirjainkasaa. Pelissä käytetään englanninkielistä sanakirjaa löydettyjen sanojen tunnistamiseen.
Pelin dokumentointi muodostui alustariippumattoman kehityksen eri osa-alueista, katselmoinnista pelin kehityksessä käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin, toteutuksen ja työprosessin eri vaiheista, sekä pohdinnasta, kuinka pelin kehitys onnistui kokonaisuudessaan.
Vaikka pelin kehitysessä ei ilmennyt suuria ongelmia, ei peliä ole opinnäytetyön tekohetkellä julkaistu, vaan se julkaistaan vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä. Ennen julkaisua pelistä muutetaan käyttöliittymä ja nimi, ja se toteutetaan uudempaan sosiaaliseen moninpelikehykseen.
Työ toteutettiin C++ ohjelmointikielellä ja pelin toteutuksessa käytettiin Star Arcaden DieselEngine-pelimoottoria, sekä sosiaalista StarArcadeClient-moninpelikehystä.
Pelin ideana on muodostaa annetusta kirjainkasasta monimutkaisia ja harvinaisia sanoja mahdollisimman nopeasti. Peliä pelataan verkkopelinä toista pelaajaa sekä aikaa vastaan identtisillä kirjainkasoilla. Pelaamalla hyvin pelaaja voi vaikuttaa vastustajan pelin kulkuun jäädyttämällä vastapelaajan kirjainkasaa. Pelissä käytetään englanninkielistä sanakirjaa löydettyjen sanojen tunnistamiseen.
Pelin dokumentointi muodostui alustariippumattoman kehityksen eri osa-alueista, katselmoinnista pelin kehityksessä käytettyihin menetelmiin ja työkaluihin, toteutuksen ja työprosessin eri vaiheista, sekä pohdinnasta, kuinka pelin kehitys onnistui kokonaisuudessaan.
Vaikka pelin kehitysessä ei ilmennyt suuria ongelmia, ei peliä ole opinnäytetyön tekohetkellä julkaistu, vaan se julkaistaan vuoden 2013 ensimmäisellä neljänneksellä. Ennen julkaisua pelistä muutetaan käyttöliittymä ja nimi, ja se toteutetaan uudempaan sosiaaliseen moninpelikehykseen.