Toimittajien aktivointi verkkolaskutukseen
Yliaho, Marika (2013)
Yliaho, Marika
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302242563
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302242563
Tiivistelmä
Verkkolaskutus tehostaa laskujenkäsittelyprosessia kun manuaalisen työn määrä vähenee. Silti on yhä monia yrityksiä, jotka eivät ole siihen lähteneet, vaikka verkkolaskutus on ollut yritysten käytettävissä jo useiden vuosien ajan.
Työn tavoitteena on saada John Deere Forestry Ab:n toimittajilta tulevien ostolaskujen verkkolaskujen osuus suuremmaksi. Tarkoituksena on selvittää esteitä miksi verkkolaskutukseen ei ole siirrytty niiden toimittajien kohdalla, jotka ovat verkkolaskutuksen ulkopuolella sekä aktivoida erityisellä verkkolaskutuksen käytön tehostamiskampanjalla toimittajat siirtymään verkkolaskutukseen.
Työni on sekä tapaus- että toimintatutkimus. Teoriaosuudessa käsittelen sähköistä taloushallintoa ja verkkolaskutusta. Työni perustuu painettuihin sekä sähköisiin lähteisiin, toimittajille lähetettyyn kyselyyn sekä toteuttamaani verkkolaskutusaktivointi – kampanjaan.
Työni perusteella suurimmiksi esteiksi koettiin omien toimittajien puuttuvat verkkolaskutusvalmiudet, se ettei hyötyjä koeta tarpeeksi suuriksi kustannuksiin nähden sekä tiedon puute. Kyselystä selvisi, että pääsääntöisesti verkkolaskutuksen ulkopuolelle ovat jääneet pienet ja keskisuuret yritykset. Tehokkaimmiksi keinoiksi verkkolaskujen kasvattamiseen koettiin toimittajien kehottaminen verkkolaskuihin siirtymiseen sekä tiedon lisääminen. Verkkolaskutusaktivointi –kampanjalla oli tarkoitus saada toimittajat siirtymään verkkolaskutukseen. Helpoin tapa saada verkkolaskujen määrä suuremmaksi on saada aktivoitua avaintoimittajat verkkolaskuihin. Aktivoinnin seurauksena oli havaittavissa muutoksia verkkolaskujen määrissä, joten tavoitteeseen verkkolaskujen kasvattamisen suhteen päästiin.
Työn tavoitteena on saada John Deere Forestry Ab:n toimittajilta tulevien ostolaskujen verkkolaskujen osuus suuremmaksi. Tarkoituksena on selvittää esteitä miksi verkkolaskutukseen ei ole siirrytty niiden toimittajien kohdalla, jotka ovat verkkolaskutuksen ulkopuolella sekä aktivoida erityisellä verkkolaskutuksen käytön tehostamiskampanjalla toimittajat siirtymään verkkolaskutukseen.
Työni on sekä tapaus- että toimintatutkimus. Teoriaosuudessa käsittelen sähköistä taloushallintoa ja verkkolaskutusta. Työni perustuu painettuihin sekä sähköisiin lähteisiin, toimittajille lähetettyyn kyselyyn sekä toteuttamaani verkkolaskutusaktivointi – kampanjaan.
Työni perusteella suurimmiksi esteiksi koettiin omien toimittajien puuttuvat verkkolaskutusvalmiudet, se ettei hyötyjä koeta tarpeeksi suuriksi kustannuksiin nähden sekä tiedon puute. Kyselystä selvisi, että pääsääntöisesti verkkolaskutuksen ulkopuolelle ovat jääneet pienet ja keskisuuret yritykset. Tehokkaimmiksi keinoiksi verkkolaskujen kasvattamiseen koettiin toimittajien kehottaminen verkkolaskuihin siirtymiseen sekä tiedon lisääminen. Verkkolaskutusaktivointi –kampanjalla oli tarkoitus saada toimittajat siirtymään verkkolaskutukseen. Helpoin tapa saada verkkolaskujen määrä suuremmaksi on saada aktivoitua avaintoimittajat verkkolaskuihin. Aktivoinnin seurauksena oli havaittavissa muutoksia verkkolaskujen määrissä, joten tavoitteeseen verkkolaskujen kasvattamisen suhteen päästiin.