Menestyksekäs julkinen hankinta sosioteknisen muutoksen mallin avulla kuvattuna
Luotola, Leila (2013)
Luotola, Leila
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302112247
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302112247
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä etsitään keinoja siihen, miten kunnissa voidaan julkisten hankintojen avulla edistää kotikunnan, lähialueen tai Suomen hyvinvointia sekä turvata yritysten kannattavuutta ja työllisyyttä. Toisaalta pohditaan, miten suomalainen yritys voi voittaa tarjouskilpailun entistä useammin. Opinnäytetyön juridisena lähtökohtana on hankintalaki. Aiheen käsittelyn vahvana rajoitteena on hankintalain selkeä ilmaisu, ettei kotimaan tai kotikunnan yrittäjiä saa suosia kilpailutuksissa. Toisaalta voidaan olla sitä mieltä, että ulkomailla lähialueen yritykset voittavat helpommin.
Hankintaprosessin ytimessä on tarjouspyyntö. Tarjouspyyntöjen haasteita ja ratkaisuja selvitetään. Uutta näkökulmaa etsitään ennakoivan ajattelutavan avulla. Menestyksekäs hankinta edellyttää strategista otetta ja vahvaa kaupallista ja taloudellista ajattelua. Frank W. Geelsin kehittämän sosioteknisen muutoksen mallin avulla kuvataan julkisten hankintojen kontekstia ja analysoidaan, mihin asioihin voidaan vaikuttaa. Julkisilla hankinnoilla edistetään tulevaisuudessa innovatiivisuutta ja systeemistä muutosta yhä vahvemmin.
Julkisella hankinnalla tarkoitetaan sellaisia tavara-, palvelu- ja rakennusurakkahankintoja, joita valtio, kunnat ja kuntayhtymät, valtion liikelaitokset sekä muut hankintalainsäädännössä määritellyt hankintayksiköt tekevät vastiketta vastaan oman organisaationsa ulkopuolella. Omalta organisaatiolta tehtävät hankinnat ovat myös julkisia hankintoja, jos ne tehdään kilpailutuksen seurauksena. Julkisissa hankinnoissa tulee noudattaa hankintalainsäädännösten menettelytapoja.
Innovatiiviset julkiset hankinnat ja muutkin julkiset hankinnat tarvitsevat vielä sekä makro- että mikrotason perusteellista tutkimusta. Teoreettinenkin perusta on vielä melko jäsentymätön. Kuntatason tutkimus olisi erityisen hyödyllistä, silla siellä tehdään valtaosa kaikista julkisista hankinnoista.
Hankintaprosessin ytimessä on tarjouspyyntö. Tarjouspyyntöjen haasteita ja ratkaisuja selvitetään. Uutta näkökulmaa etsitään ennakoivan ajattelutavan avulla. Menestyksekäs hankinta edellyttää strategista otetta ja vahvaa kaupallista ja taloudellista ajattelua. Frank W. Geelsin kehittämän sosioteknisen muutoksen mallin avulla kuvataan julkisten hankintojen kontekstia ja analysoidaan, mihin asioihin voidaan vaikuttaa. Julkisilla hankinnoilla edistetään tulevaisuudessa innovatiivisuutta ja systeemistä muutosta yhä vahvemmin.
Julkisella hankinnalla tarkoitetaan sellaisia tavara-, palvelu- ja rakennusurakkahankintoja, joita valtio, kunnat ja kuntayhtymät, valtion liikelaitokset sekä muut hankintalainsäädännössä määritellyt hankintayksiköt tekevät vastiketta vastaan oman organisaationsa ulkopuolella. Omalta organisaatiolta tehtävät hankinnat ovat myös julkisia hankintoja, jos ne tehdään kilpailutuksen seurauksena. Julkisissa hankinnoissa tulee noudattaa hankintalainsäädännösten menettelytapoja.
Innovatiiviset julkiset hankinnat ja muutkin julkiset hankinnat tarvitsevat vielä sekä makro- että mikrotason perusteellista tutkimusta. Teoreettinenkin perusta on vielä melko jäsentymätön. Kuntatason tutkimus olisi erityisen hyödyllistä, silla siellä tehdään valtaosa kaikista julkisista hankinnoista.