"Tätä mä en osaa yksin, yksin ei osaa kukaa mitään" : Ryhmäytymisen tukeminen päiväkodissa
Immonen, Saila; Huisman, Jenna (2013)
Immonen, Saila
Huisman, Jenna
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252616
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302252616
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tuottaa ryhmäyttämismalli Mikkelin kaupungin päiväkotien työntekijöiden työskentelyn tueksi. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus toteutettiin Mikkelin kaupungin Siekkilän päiväkodissa syksyllä 2012. Opinnäytetyöllä haluttiin tukea Siekkilän päiväkodin tietyn lapsiryhmän ryhmähenkeä ja ryhmän toimintaa. Opinnäytetyö toteutettiin päiväkotimaailmassa, koska aikaisemmat samasta aihepiiristä tehdyt tutkimukset kohdistuvat enemmän koulumaailmaan ja siellä työskentelemiseen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen kehityksestä, ryhmästä, ryhmän välisestä vuorovaikutuksesta, yhteisöstä ja yhteisöllisyydestä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, miten yhteistoiminnallinen oppiminen ja ryhmän välinen vuorovaikutus esiintyi ja miten ne kehittyivät opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi ryhmäyttävien toimintatuokioiden pitämisen, joiden teemoina olivat musiikki, musiikkiliikunta ja kuvataide.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin videokuvaamalla, päiväkodin lapsiryhmän työntekijöille suunnatuilla kyselyillä sekä pyytämällä lapsilta palautetta toimintatuokioista. Aineistosta ilmeni ryhmän välisen positiivisen keskinäisriippuvuuden sekä ryhmän välisen yhteistyön selkeä parantuminen toiminnan myötä. Aineistosta ilmeni myös, että lasten välinen vuorovaikutus parani toiminnan aikana.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu lapsen kehityksestä, ryhmästä, ryhmän välisestä vuorovaikutuksesta, yhteisöstä ja yhteisöllisyydestä sekä yhteistoiminnallisesta oppimisesta.
Opinnäytetyön menetelmänä käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäytetyöllä haluttiin selvittää, miten yhteistoiminnallinen oppiminen ja ryhmän välinen vuorovaikutus esiintyi ja miten ne kehittyivät opinnäytetyön toiminnallisen osuuden aikana. Opinnäytetyön toiminnallinen osuus sisälsi ryhmäyttävien toimintatuokioiden pitämisen, joiden teemoina olivat musiikki, musiikkiliikunta ja kuvataide.
Opinnäytetyön aineisto kerättiin videokuvaamalla, päiväkodin lapsiryhmän työntekijöille suunnatuilla kyselyillä sekä pyytämällä lapsilta palautetta toimintatuokioista. Aineistosta ilmeni ryhmän välisen positiivisen keskinäisriippuvuuden sekä ryhmän välisen yhteistyön selkeä parantuminen toiminnan myötä. Aineistosta ilmeni myös, että lasten välinen vuorovaikutus parani toiminnan aikana.