Madventures ja muut suomalaisten nuorten matkustuspäätökseen vaikuttavat tekijät
Oinonen, Jenna; Mikkonen, Teemu (2012)
Oinonen, Jenna
Mikkonen, Teemu
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222523
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302222523
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, että onko Madventures-formaatilla ollut vaikutusta suomalaisten nuorten matkailuun. Työn teoreettinen viitekehys koostuu matkustusvalintoihin vaikuttavista tekijöistä. Tutkimuksessa perehdytään matkapäätösprosesseihin Schmollin matkapäätösprosessimallin avulla, sekä matkustusmotiiveihin ja motivaatioon Cromptonin yhdeksän matkustusmotiiviluokan kautta. Lisäksi työssä sivutaan Maslow’n tarvehierarkiaa ja psykograafisien matkailijatyyppien yhteyttä matkustusvalintoihin sekä huomioidaan eettisen, ekologisen ja kestävän kehityksen matkailuun tuomia näkökulmia ja valintoja.
Tämä opinnäytetyö on havainnoiva eli empiirinen tutkimus, jossa käytetään määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun asiantuntijahaastattelun avulla, hyödyntäen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, kuvamateriaalia, Madventures DVD-levyjä ja tutkijoiden omia havaintoja.
Tutkimalla suomalaisten 18–30-vuotiaiden nuorten ostopäätösprosesseihin vaikuttavia ulkoisia, henkilökohtaisia ja sosiaalisia tekijöitä, tuloksiksi saatiin, että Madventures on vaikuttanut etenkin suomalaisten nuorten miesten matkailuun innostamalla heitä matkaamaan ulkomaille tarkoituksenaan kokea uutta ja paeta arkea. Madventures-ilmiö on iskostunut suomalaisten mieleen ja luonut positiivisia asenteita Madventuresia kohtaan ja edistänyt täten itsenäisen matkailun suosiota nuorten keskuudessa. Madventuresin luoma innostus itsenäistä matkailua kohtaan on siis riittänyt viemään nuorten matkasuunnitelmia loppuun etenkin paljon tv-sarjaa seuranneiden kohdalla.
Tämä opinnäytetyö on havainnoiva eli empiirinen tutkimus, jossa käytetään määrällistä eli kvantitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineisto kerättiin kyselylomakkeen ja puolistrukturoidun asiantuntijahaastattelun avulla, hyödyntäen aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, kuvamateriaalia, Madventures DVD-levyjä ja tutkijoiden omia havaintoja.
Tutkimalla suomalaisten 18–30-vuotiaiden nuorten ostopäätösprosesseihin vaikuttavia ulkoisia, henkilökohtaisia ja sosiaalisia tekijöitä, tuloksiksi saatiin, että Madventures on vaikuttanut etenkin suomalaisten nuorten miesten matkailuun innostamalla heitä matkaamaan ulkomaille tarkoituksenaan kokea uutta ja paeta arkea. Madventures-ilmiö on iskostunut suomalaisten mieleen ja luonut positiivisia asenteita Madventuresia kohtaan ja edistänyt täten itsenäisen matkailun suosiota nuorten keskuudessa. Madventuresin luoma innostus itsenäistä matkailua kohtaan on siis riittänyt viemään nuorten matkasuunnitelmia loppuun etenkin paljon tv-sarjaa seuranneiden kohdalla.