Maaseututapahtuman järjestäminen ja markkinointi : Wanahan ajan päiwät -tapahtuma
Korpela, Eija (2009)
Korpela, Eija
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036924
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912036924
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin maaseututapahtuman järjestämistä ja markkinointia, erityisesti markkinointiviestintää. Aluksi tarkasteltiin tapahtuman järjestämistä yleisesti, eli mitä kaikkea tulee ottaa huomioon, kun tapahtumaa järjestetään. Näitä asioita sovellettiin maaseudulla järjestettävään tapahtumaan. Markkinointiin ja markkinointiviestintään keskityttiin enemmän, koska niiden avulla ihmiset tietävät tapahtumasta ja tulevat tapahtumaan. Opinnäytetyössä tarkasteltiin eri markkinointiviestinnän välineitä ja pohdittiin, kuinka ne sopivat maaseututapahtuman markkinointiin. Tapahtuman ja erityisesti maaseututapahtuman markkinointi tuo omat haasteensa, koska kyseessä ei ole perinteinen tuote.
Tutkimus oli kaksivaiheinen. Kohdeorganisaationa oli Soinin tapahtumat osuuskunta ja kohdetapahtumana Wanahan ajan päiwät. Aluksi tutkittiin Wanahan ajan päiwät -tapahtuman järjestämistä käymällä Soinin tapahtumat osuuskunnan hallituksen kokouksissa. Toinen osa oli Soinin Wanahan ajan päiwät -tapahtuman kävijätutkimus 18.–19.7.2009. Kävijätutkimuksella pyrittiin selvittämään kävijöiden mielipiteitä tapahtumasta, jotta tapahtumaa pystytään jatkossa kehittämään.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja se tehtiin tapahtumassa. Aineistoin keruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta eli ihmiset saivat osallistua tutkimukseen täyttämällä kyselylomakkeen. Kyseessä oli otantatutkimus, jossa lomakkeita oli yhteensä 297 ja kaikki tulivat täytetyiksi. Tutkimuksessa suurin osa vastaajista oli Etelä-Pohjanmaalta. Yli puolet vastaajista valitsi tärkeimmäksi tiedonlähteeksi lehden ja noin kolmasosa oli käynyt Internetissä tapahtuman kotisivuilla. Mielenkiintoisimmat asiat tapahtumassa olivat yleinen ilmapiiri, työnäytökset ja vanhat koneet/autot, sukupuolten välillä oli lisäksi tilastollisesti merkitseviä eroja. Tapahtuman järjestelyt saivat positiivista palautetta ja Wanahan ajan päiwät sai kokonaisarvosanaksi 9,1.
Tutkimus oli kaksivaiheinen. Kohdeorganisaationa oli Soinin tapahtumat osuuskunta ja kohdetapahtumana Wanahan ajan päiwät. Aluksi tutkittiin Wanahan ajan päiwät -tapahtuman järjestämistä käymällä Soinin tapahtumat osuuskunnan hallituksen kokouksissa. Toinen osa oli Soinin Wanahan ajan päiwät -tapahtuman kävijätutkimus 18.–19.7.2009. Kävijätutkimuksella pyrittiin selvittämään kävijöiden mielipiteitä tapahtumasta, jotta tapahtumaa pystytään jatkossa kehittämään.
Kävijätutkimus toteutettiin kvantitatiivista tutkimusmenetelmää käyttäen ja se tehtiin tapahtumassa. Aineistoin keruumenetelmänä käytettiin kyselytutkimusta eli ihmiset saivat osallistua tutkimukseen täyttämällä kyselylomakkeen. Kyseessä oli otantatutkimus, jossa lomakkeita oli yhteensä 297 ja kaikki tulivat täytetyiksi. Tutkimuksessa suurin osa vastaajista oli Etelä-Pohjanmaalta. Yli puolet vastaajista valitsi tärkeimmäksi tiedonlähteeksi lehden ja noin kolmasosa oli käynyt Internetissä tapahtuman kotisivuilla. Mielenkiintoisimmat asiat tapahtumassa olivat yleinen ilmapiiri, työnäytökset ja vanhat koneet/autot, sukupuolten välillä oli lisäksi tilastollisesti merkitseviä eroja. Tapahtuman järjestelyt saivat positiivista palautetta ja Wanahan ajan päiwät sai kokonaisarvosanaksi 9,1.