Kuljetusreittien suunnittelu aloittavalle lähiruokayritykselle
Kossi, Jani (2013)
Kossi, Jani
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272709
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272709
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana on LähiPuoti Remes Oy, joka on perustettu alkuvuodesta 2013. LähiPuoti Remes Oy:n liikeideaa on kehitetty Hämeen ammattikorkeakoulun VIHI-hankkeen ja LounaPlussa ry:n tukemana. LähiPuoti Remes Oy:n liikeideana on toimia keskitetyn kuljetustoiminnan avulla lähiruoan välittäjänä lähiseudulle. Työn tavoitteena oli luoda toimeksiantajalle optimoidut kuljetusreittimallit, joiden eroja mitataan kuljetusten toimintolaskennan mittariston avulla. Opinnäytetyön käytännön osuuden suoritusaikana LähiPuoti Remes Oy:tä ei ollut vielä perustettu, joten yrityksen toiminta oli tuolloin vielä osin suunnittelutasolla.
Työn käytännön osuuteen liittyvä teoria perustuu reittioptimoinnin perusteisiin ja kuljetusten toimintolaskentaan. Työn aihetta tukevan tietoperustan käsitteitä ovat lähiruoka, lyhyet toimitusketjut, tukkukauppa ja kuljetusten suunnittelu. Tietoperustana käytettävä lähdemateriaali hankittiin pääosin tietokirjallisuudesta ja tutkimuksista. Toimeksiantajaan liittyvä tieto hankittiin palaverien ja sähköpostikeskustelujen avulla.
Suunnittelutyöhön liittyvä reittisuunnittelu suoritettiin ArcLogistics-optimointiohjelmalla. Tuloksena saatiin kaksi eri reittimallia, jotka perustuvat toimeksiantajalta saatuihin perustietoihin. Ensimmäinen malli on tilanne, jossa suurin osa kuljetuksista hoidetaan yrityksen omalla toiminnalla. Toisessa mallissa suurin osa kuljetuksista hoidetaan tuottajien kuljetuksilla. Kummastakin mallista tehtiin myös reitit ottaen huomioon varaston eri sijainti, joka muuttui työn aikana. Reittimalleja vertailtiin toimintolaskennan mittareiden avulla yrityksen omasta sekä toimitusketjun näkökulmasta. Vertailujen perusteella on kannattavampaa suorittaa kuljetukset suurimmilta osin omalla kuljetustoiminnalla. Kun toimintaa hajautetaan tuottajien kuljetuksilla, muuttuu toiminta tehottomammaksi. Kuljetusten kuormausastetta voitaisiin kohentaa tuottajien verkostoitumisen avulla sekä tuotteiden jalostuksella.
Työn käytännön osuuteen liittyvä teoria perustuu reittioptimoinnin perusteisiin ja kuljetusten toimintolaskentaan. Työn aihetta tukevan tietoperustan käsitteitä ovat lähiruoka, lyhyet toimitusketjut, tukkukauppa ja kuljetusten suunnittelu. Tietoperustana käytettävä lähdemateriaali hankittiin pääosin tietokirjallisuudesta ja tutkimuksista. Toimeksiantajaan liittyvä tieto hankittiin palaverien ja sähköpostikeskustelujen avulla.
Suunnittelutyöhön liittyvä reittisuunnittelu suoritettiin ArcLogistics-optimointiohjelmalla. Tuloksena saatiin kaksi eri reittimallia, jotka perustuvat toimeksiantajalta saatuihin perustietoihin. Ensimmäinen malli on tilanne, jossa suurin osa kuljetuksista hoidetaan yrityksen omalla toiminnalla. Toisessa mallissa suurin osa kuljetuksista hoidetaan tuottajien kuljetuksilla. Kummastakin mallista tehtiin myös reitit ottaen huomioon varaston eri sijainti, joka muuttui työn aikana. Reittimalleja vertailtiin toimintolaskennan mittareiden avulla yrityksen omasta sekä toimitusketjun näkökulmasta. Vertailujen perusteella on kannattavampaa suorittaa kuljetukset suurimmilta osin omalla kuljetustoiminnalla. Kun toimintaa hajautetaan tuottajien kuljetuksilla, muuttuu toiminta tehottomammaksi. Kuljetusten kuormausastetta voitaisiin kohentaa tuottajien verkostoitumisen avulla sekä tuotteiden jalostuksella.