Tuotesuunnittelu trendiennustamisen näkökulmasta : Miesten vaate- ja jalkinemalliston toteuttaminen
Lepistö, Laura (2013)
Lepistö, Laura
Hämeen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042900
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303042900
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tuotesuunnittelu trendiennustamisen näkökulmasta. Opinnäytetyössä selvitettiin, mitä trendit ovat ja kuinka trendiennusteen hyödyntäminen vaikuttaa suunnittelijan suunnitteluprosessiin. Trendiennustamista hyödynnettiin toteuttamalla mallistoprojekti yhteistyössä toisen Hämeen ammattikorkeakoulun muotoiluopiskelijan Niina Turusen kanssa. Opinnäytetyön tekijän tavoitteita olivat myös ammatillinen kasvu sekä projektityöskentelystä oppiminen.
Opinnäytetyön lähtökohtana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka soveltuu hyvin syy-seuraus-suhteen tutkimiseen ja toimii trendiennusteen luomisen lähtökohtana. Opinnäytetyön muina teorioina hyödynnettiin skenaariotyöskentelyä, PESTE-analyysiä sekä innovaation diffuusioprosessi teoriaa. Aineistona käytettiin painettua kirjallisuutta ja Internetiä. Tärkeimmäksi aineistoksi nousi trendiennustamista ja tulevaisuudentutkimusta koskeva kirjallisuus.
Työn tuloksena syntyi trendiennuste sekä tiedostava toimintatapa hyödyntää trendejä tuotesuunnittelussa. Trendiennuste tehtiin Turusen laatiman alustavan kohderyhmäoletuksen pohjalta. Opinnäytetyö sisältää tietokoneavusteisesti piirretyt esityskuvat yhteistyössä suunnitellusta miesten mallistosta. Työssä laadittu trendiennuste osana suunnittelijan työprosessia tarjoaa uusia näkökulmia taustatyöhön ja helpottaa esimerkiksi malliston värikartan valintaa. Ammatillisessa kasvussa suurin saavutus oli oppia objektiivinen ajattelumalli suunnitteluun.
Opinnäytetyön lähtökohtana käytettiin kvalitatiivista tutkimusta, joka soveltuu hyvin syy-seuraus-suhteen tutkimiseen ja toimii trendiennusteen luomisen lähtökohtana. Opinnäytetyön muina teorioina hyödynnettiin skenaariotyöskentelyä, PESTE-analyysiä sekä innovaation diffuusioprosessi teoriaa. Aineistona käytettiin painettua kirjallisuutta ja Internetiä. Tärkeimmäksi aineistoksi nousi trendiennustamista ja tulevaisuudentutkimusta koskeva kirjallisuus.
Työn tuloksena syntyi trendiennuste sekä tiedostava toimintatapa hyödyntää trendejä tuotesuunnittelussa. Trendiennuste tehtiin Turusen laatiman alustavan kohderyhmäoletuksen pohjalta. Opinnäytetyö sisältää tietokoneavusteisesti piirretyt esityskuvat yhteistyössä suunnitellusta miesten mallistosta. Työssä laadittu trendiennuste osana suunnittelijan työprosessia tarjoaa uusia näkökulmia taustatyöhön ja helpottaa esimerkiksi malliston värikartan valintaa. Ammatillisessa kasvussa suurin saavutus oli oppia objektiivinen ajattelumalli suunnitteluun.