"Tämän nuoren kohtaamisessa minua puhutteli..." : Kohtaaminen Leinolan perhetukikeskuksen nuorten kriisiosastolla
Järvinen, Amanda; Pietilä, Petra (2013)
Järvinen, Amanda
Pietilä, Petra
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303062967
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista kohtaaminen on työntekijän ja asiakasnuoren välillä Tampereen kaupungin Leinolan perhetukikeskuksen nuorten kriisiosastolla ja miten sitä voitaisiin kehittää. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena ja analyysinä käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä. Tutkimusaineisto kerättiin yksityisillä kirjallisilla dokumenteilla Leinolan perhetukikeskuksen nuorten kriisiosaston viideltä työntekijältä. Työntekijät kirjoittivat päiväkirjamuotoisesti kolmesta kohtaamisesta asiakasnuoren kanssa ja lopuksi reflektoivat kohtaamisia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tehdä näkyväksi työntekijän ja asiakasnuoren välisten kohtaamisten merkityksellisyyttä kriisiosastotyössä sekä herättää keskustelua aiheesta.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi työntekijöiden ja asiakasnuoren välisten kohtaamisten vaihtelevan päivän sekä nuoren ja osaston tilanteen mukaan. Kohtaamisen laatuun vaikuttavat monet erilaiset tekijät, kuten kohtaamisen apuna käytettävät työmenetelmät, työskentelyprosessin vaihe sekä erilaiset kriisiosastotyön erityisyystekijät. Työmenetelmien käyttö helpottaa kohtaamisia, vuorovaikutussuhde rakentuu ja kohtaaminen syvenee työskentelyprosessin edetessä ja erityisyystekijöistä erityisesti kiire hankaloittaa kohtaamisia. Tutkimustuloksissa korostettiin myös jokaisen, jopa epäonnistuneen, kohtaamisen merkitystä. Jokainen kohtaaminen asiakasnuoren kanssa opettaa uutta kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta työntekijälle. Jokaiseen kohtaamiseen on panostettava yhtä paljon, eikä yhtäkään kohtaamista voi sivuuttaa merkityksettömänä. Tutkimusmateriaalista löytyi myös työntekijöiden ehdotuksia kohtaamisen kehittämiseksi. Työyhteisön avoimella kohtaamistilanteiden läpikäymisellä ja lisäkoulutuksella voitaisiin löytää keinoja kohtaamisen laadun parantamiseen.
Työntekijän ja nuoren välisessä kohtaamisessa korostuivat ajan antaminen nuorelle, luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, nuoren kuulluksi tuleminen sekä työntekijän vastuu ja tilanneherkkyys. Tutkimuksessa selvisi myös, että nuoren yksilöllisyyden huomioiminen ja tiedonkulku kulkevat rinnan asiakasprosessissa. Jotta kohtaamisessa välittyisi työskentelyn kannalta merkittävää tietoa, on nuori kohdattava yksilöllisesti. Kriisiosaston erityisyyspiirteet eli kiire, vaihtuvuus ja osastojakson lyhytaikaisuus vähentävät kohtaamisen paikkoja arjessa.
Opinnäytetyön tuloksista selvisi työntekijöiden ja asiakasnuoren välisten kohtaamisten vaihtelevan päivän sekä nuoren ja osaston tilanteen mukaan. Kohtaamisen laatuun vaikuttavat monet erilaiset tekijät, kuten kohtaamisen apuna käytettävät työmenetelmät, työskentelyprosessin vaihe sekä erilaiset kriisiosastotyön erityisyystekijät. Työmenetelmien käyttö helpottaa kohtaamisia, vuorovaikutussuhde rakentuu ja kohtaaminen syvenee työskentelyprosessin edetessä ja erityisyystekijöistä erityisesti kiire hankaloittaa kohtaamisia. Tutkimustuloksissa korostettiin myös jokaisen, jopa epäonnistuneen, kohtaamisen merkitystä. Jokainen kohtaaminen asiakasnuoren kanssa opettaa uutta kohtaamisesta ja vuorovaikutuksesta työntekijälle. Jokaiseen kohtaamiseen on panostettava yhtä paljon, eikä yhtäkään kohtaamista voi sivuuttaa merkityksettömänä. Tutkimusmateriaalista löytyi myös työntekijöiden ehdotuksia kohtaamisen kehittämiseksi. Työyhteisön avoimella kohtaamistilanteiden läpikäymisellä ja lisäkoulutuksella voitaisiin löytää keinoja kohtaamisen laadun parantamiseen.
Työntekijän ja nuoren välisessä kohtaamisessa korostuivat ajan antaminen nuorelle, luottamuksellinen vuorovaikutussuhde, nuoren kuulluksi tuleminen sekä työntekijän vastuu ja tilanneherkkyys. Tutkimuksessa selvisi myös, että nuoren yksilöllisyyden huomioiminen ja tiedonkulku kulkevat rinnan asiakasprosessissa. Jotta kohtaamisessa välittyisi työskentelyn kannalta merkittävää tietoa, on nuori kohdattava yksilöllisesti. Kriisiosaston erityisyyspiirteet eli kiire, vaihtuvuus ja osastojakson lyhytaikaisuus vähentävät kohtaamisen paikkoja arjessa.