Nuorten osallistaminen kirjastopalveluiden kehittämiseen : nuorisotoiminnan suunnitteluprojekti
Hytönen, Anu (2009)
Hytönen, Anu
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026730
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026730
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäyte käsittelee Äänekosken kaupunginkirjaston projektia, jonka tavoitteena oli kehittää kirjaston nuorisopalveluita yhdessä nuorten asiakkaiden kanssa. Tarkoituksena oli suunnitella kirjastoon erityisesti jotain toimintaa nuorille ja tukea lukuharrastusta. Teoriaosassa käsitellään yleisesti kirjaston nuorisopalveluita ja sen nykyaikaisia päämääriä. Nuorisopalveluiden tavoitteita tarkastellaan kansainvälisten kirjastoalan toimijoiden: IFLAn, RUSAn ja YALSAn kokoamien yleisten ohjeistusten avulla. Teoriassa esitellään myös erilaisia tapoja järjestää toimintaa kirjastossa sekä paikanpäällä että internetissä. Lisäksi tuodaan esille tutkimustietoa asiakkaiden osallistamisesta palveluiden kehittämiseen. Asiakkaiden osallistumista käsitellään Adalbert Eversin viiden osallistumisen mallin ja Roger A. Hartin kahdeksan osallistumisen asteen kautta. Toiminnallisen osan kuvauksessa kuvataan projektissa käytettyä tapaa osallistaa nuoria toiminnan suunnitteluun. Nuorten mielipiteitä kuultiin jokaisessa kirjaston toimipisteessä järjestetyissä ideariihi-tilaisuuksissa, joissa nuoret saivat yksin tai pienessä ryhmässä täyttää kyselylomakkeen. Ideariihiä mainostettiin mainosjulisteilla, henkilökohtaisilla kutsuilla ja projektin aikana luodussa nuorten blogissa. Ideariihistä saatiin yhteensä 21 täytettyä lomaketta, joiden vastauksia käytettiin pohjana uuden nuorisotoiminnan ideoimisessa. Kirjastoon valittiin seitsemän uutta toimintaa: lukupiiri, sarjakuvakilpailu, tietokilpailu, elokuvailta, peli-ilta, kauhuteemaviikko ja kirjastosuunnistus. Lisäksi nuortenkirjastopalveluihin tehtiin muutamia muita parannuksia. Käyttämättä jäi kuusi projektin aikana muotoutunutta ehdotusta: linkkilista, ilmaisuilta, lemmikkikerho, kritiikkikerho, henkilöhahmon äänestys ja neuvonantajaryhmä. Toiminnan toteuttamiseen pyritään osallistamaan kirjaston nuoria asiakkaita. Tämä opinnäyte ei kuitenkaan esittele uuden toiminnan yksityiskohtaisia suunnitelmia tai käytännöntoteutusta.