Modeomslag - en empirisk studie om hur ett modeomslag skapas från idé till publicering
Norrgård, Annika (2013)
Norrgård, Annika
Yrkeshögskolan Novia
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113148
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113148
Tiivistelmä
Syftet med detta examensarbete är att undersöka hur man producerar ett modeomslag, processen från att en idé föds till ett slutresultat som publiceras i en modetidning. Respondenten vill även undersöka på vilket sätt modeomslagen har utvecklats genom årtionden och vilka skillnader som syns på omslaget. Med undersökningen vill respondenten fördjupa sin kunskap inom området och sätta fokus på omslagsbilden. Arbetet skall ge personer inom branschen, samt andra med intresse för modebilder och modetidningar en uppfattning om hur modeomslagen skapas samt hur utvecklingen av omslagen ser ut.
Detta är en kvalitativ empirisk studie som genomförs med hjälp av dokumentstudier och halvstrukturerad intervju som datainsamlingsmetod. Det insamlade materialet analyseras med innehållsanalys. I de teoretiska utgångspunkterna beskrivs modetidning, samt omslag och omslagens utformning. I den teoretiska bakgrunden redogör respondenten om modets historia mellan år 1950-2010 samt för modeomslagens utveckling.
Resultatet visar att omslag kan skapas utifrån en befintlig bild eller genom att göra en egen omslagsfotografering. När man gör en egen omslagsfotografering till en modetidning finns det ett arbetsteam som tillsammans skapar omslaget. Ett omslag skall sälja det aktuella numret och spegla tidningens innehåll, samtidigt som det skall visa rådande trender, inspirera och locka läsarna till köp. Skapandet av omslag börjar från en idé som skapas utifrån modetidningens rådande tema och säsong. Trendanalyser, moodboards och skisser görs inför omslagsfotograferingen. Modellen skall utstråla identifikationskänsla och nå tidningens målgrupp. Resultatet visar att sammanställningen av ett modeomslag börjar med bildval, därefter placeras ”puffarna” på omslaget som knyter ihop omslaget med tidningens innehåll. Chefredaktören godkänner omslaget samt hela tidningen innan publicering. Resultatet visar att modeomslagens utveckling genom årtionden syns på omslagsbilden genom att valet av modell skiljer sig, samt färg, text och form. The purpose of this study is to examine how a fashion magazine cover is produced, from the time when the idea is born until the final result is being published in a magazine. The respondent also examines in what ways the fashion magazine covers have changed throughout the years. With this study the respondent is looking to broaden her general knowledge of the fashion magazine business and especially of the area of fashion magazine covers.
This is a qualitative empirical study conducted using document studies and semi-structured interview as data collection methods. The collected material is analyzed using content analysis. In the theoretical approach the fashion magazine, covers and the design of the covers are being described. In the theoretical background the respondent describes general fashion history between the years 1950-2010 and the development of fashion magazine covers.
The results show that a fashion magazine cover can be created from an existing image, or by making a new one through a fashion magazine cover photoshoot. When fashion magazines do their own photoshoot, there is a team assigned for the task to create a cover picture. The purpose of a fashion magazine cover is to sell the current volume and to reflect on the content of the magazine, while showing current trends and inspiring the readers. The creation of the cover starts from an idea created by the fashion magazine's current theme and season. Trend analysis, moodboards and sketches are done previous to the photoshoot. The model should radiate identification esteem and reach the magazine's audience. The result shows that the compilation of a fashion cover starts with photo selection, and then headings are placed on the cover to connect the cover of the magazine with the content. The editor in chief approves the cover and the rest of the content in the magazine before publication. The results also show that development of fashion magazine covers throughout the decades, for example the choice of model is different, as well as color, text, and shape.
Detta är en kvalitativ empirisk studie som genomförs med hjälp av dokumentstudier och halvstrukturerad intervju som datainsamlingsmetod. Det insamlade materialet analyseras med innehållsanalys. I de teoretiska utgångspunkterna beskrivs modetidning, samt omslag och omslagens utformning. I den teoretiska bakgrunden redogör respondenten om modets historia mellan år 1950-2010 samt för modeomslagens utveckling.
Resultatet visar att omslag kan skapas utifrån en befintlig bild eller genom att göra en egen omslagsfotografering. När man gör en egen omslagsfotografering till en modetidning finns det ett arbetsteam som tillsammans skapar omslaget. Ett omslag skall sälja det aktuella numret och spegla tidningens innehåll, samtidigt som det skall visa rådande trender, inspirera och locka läsarna till köp. Skapandet av omslag börjar från en idé som skapas utifrån modetidningens rådande tema och säsong. Trendanalyser, moodboards och skisser görs inför omslagsfotograferingen. Modellen skall utstråla identifikationskänsla och nå tidningens målgrupp. Resultatet visar att sammanställningen av ett modeomslag börjar med bildval, därefter placeras ”puffarna” på omslaget som knyter ihop omslaget med tidningens innehåll. Chefredaktören godkänner omslaget samt hela tidningen innan publicering. Resultatet visar att modeomslagens utveckling genom årtionden syns på omslagsbilden genom att valet av modell skiljer sig, samt färg, text och form.
This is a qualitative empirical study conducted using document studies and semi-structured interview as data collection methods. The collected material is analyzed using content analysis. In the theoretical approach the fashion magazine, covers and the design of the covers are being described. In the theoretical background the respondent describes general fashion history between the years 1950-2010 and the development of fashion magazine covers.
The results show that a fashion magazine cover can be created from an existing image, or by making a new one through a fashion magazine cover photoshoot. When fashion magazines do their own photoshoot, there is a team assigned for the task to create a cover picture. The purpose of a fashion magazine cover is to sell the current volume and to reflect on the content of the magazine, while showing current trends and inspiring the readers. The creation of the cover starts from an idea created by the fashion magazine's current theme and season. Trend analysis, moodboards and sketches are done previous to the photoshoot. The model should radiate identification esteem and reach the magazine's audience. The result shows that the compilation of a fashion cover starts with photo selection, and then headings are placed on the cover to connect the cover of the magazine with the content. The editor in chief approves the cover and the rest of the content in the magazine before publication. The results also show that development of fashion magazine covers throughout the decades, for example the choice of model is different, as well as color, text, and shape.