Conversion of an inland water vessel to LNG fueled : EPS - Kiel
Bergfast, Markus (2012)
Bergfast, Markus
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514443
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2012101514443
Tiivistelmä
På grund av stigande oljepriser och strängare restriktioner av utsläpp söker marin industrin efter alternativa bränslen. LNG är ett av de alternativen som kommit fram kraftigt under de senaste åren.
I detta arbete kommer vi att göra ett konverterings koncept för ett inlands fartyg, MS Otrate.
Konverteringen är från diesel till LNG drift. Vi kommer att fastställa den ekonomiska lönsamheten samt de tekniska komponenter som behövs för en konvertering.
Målet med detta projekt är att arbeta fram ett Koncept som senare skall god tjänas av klassificerings institutioner som Germanischer Lloyd (GL) och Zen- tralstelle Schiffsuntersuchungskommission (ZSUK).
Tekniken för att göra en konvertering finns redan på marknaden. Även logistiken för bränsle tillförsel finns det lösningar för. För MS Otharate skulle det även vara ekonomiskt lönsamt att göra en konvertering. Due to rising oil prices and emission regulation the maritime industy have been looking for an alternative fuel for crude oil and diesel. LNG is one of the alternatives that are under development at the moment.
The aim of this project is to prepare a conversion concept for the inland water vessels MS Otrate from diesel to LNG fueled operation as a case study. We will ascertain the commercial and technical feasibility and work towards an approval of concept by the regulatory bodies involved: the classification society Germanischer Lloyd (GL) and the flag state representative Zen- tralstelle Schiffsuntersuchungskommission (ZSUK).
The outcome of this project is that the technology and logistics for a conversion already exists. In this case its also economically feasible to do a conversion.
I detta arbete kommer vi att göra ett konverterings koncept för ett inlands fartyg, MS Otrate.
Konverteringen är från diesel till LNG drift. Vi kommer att fastställa den ekonomiska lönsamheten samt de tekniska komponenter som behövs för en konvertering.
Målet med detta projekt är att arbeta fram ett Koncept som senare skall god tjänas av klassificerings institutioner som Germanischer Lloyd (GL) och Zen- tralstelle Schiffsuntersuchungskommission (ZSUK).
Tekniken för att göra en konvertering finns redan på marknaden. Även logistiken för bränsle tillförsel finns det lösningar för. För MS Otharate skulle det även vara ekonomiskt lönsamt att göra en konvertering.
The aim of this project is to prepare a conversion concept for the inland water vessels MS Otrate from diesel to LNG fueled operation as a case study. We will ascertain the commercial and technical feasibility and work towards an approval of concept by the regulatory bodies involved: the classification society Germanischer Lloyd (GL) and the flag state representative Zen- tralstelle Schiffsuntersuchungskommission (ZSUK).
The outcome of this project is that the technology and logistics for a conversion already exists. In this case its also economically feasible to do a conversion.