SilvaNetti - verkkopalvelun käytön kehittäminen
Kaamanen, Mikko (2013)
Kaamanen, Mikko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113167
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303113167
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia SilvaNetti - verkkopalvelun käyttökokemuksien pohjalta sen vaikutuksia metsänomistajien päätöksentekoon metsiensä hoidossa. Internetliittymän kautta käytettävä tilakohtainen metsäsuunnitelma on suhteellisen uusi asia. Verkkopalveluna tuotettu suunnitelma saatetaan ajantasaiseksi vuosittain.
Toisena tavoitteena oli selvittää, miten yhdistysten toimihenkilöt voivat järkevästi käyttää ja hyödyntää SilvaNettiä metsänomistajien palvelemisessa ja asiakkuuksien hallinnassa. Metsänhoitoyhdistyksille SilvaNetti on uusi työkalu. Verkkopalvelu on ollut saatavilla vuodesta 2009.
Tutkimuksen pohjaksi toteutettiin kysely metsänomistajille ja metsäammattilaisille erikseen. Metsänomistajilta kysyttiin perustietojen lisäksi heidän kokemuksiaan verkkopalvelusta ja sen käytöstä. Puukauppa- ja metsänhoitotöihin liittyviä kysy-myksiä kysyttiin asiakasprofiilin selvittämiseksi. SilvaNetti - asiakkaiden yhteystiedot saatiin metsänhoitoyhdistyksiltä. Kyselyyn vastasi 21,9 % 470 kyselyn saaneesta metsänomistajasta. Metsäammattilaisista vastasi 33,3 % 30 kyselyn saaneesta.
Kyselyn tueksi tehtiin metsänomistajille puhelinhaastatteluja, joissa pyrittiin löytämään metsäsuunnitelman käyttöön liittyviä ”pullonkauloja”. Kolmea metsäammattilaista haastateltiin SilvaNetin käyttöön liittyen.
Metsänomistajat kokivat verkkopalvelun myönteiseksi asiaksi. Vuosittaista päivitystä kiiteltiin. Parannustoiveita SilvaNetin toimintaan löytyi ja metsänhoitoyhdistykseltä kaivattiin enemmän yhteydenottoja ja koulutusta palvelun käyttöön.
Toisena tavoitteena oli selvittää, miten yhdistysten toimihenkilöt voivat järkevästi käyttää ja hyödyntää SilvaNettiä metsänomistajien palvelemisessa ja asiakkuuksien hallinnassa. Metsänhoitoyhdistyksille SilvaNetti on uusi työkalu. Verkkopalvelu on ollut saatavilla vuodesta 2009.
Tutkimuksen pohjaksi toteutettiin kysely metsänomistajille ja metsäammattilaisille erikseen. Metsänomistajilta kysyttiin perustietojen lisäksi heidän kokemuksiaan verkkopalvelusta ja sen käytöstä. Puukauppa- ja metsänhoitotöihin liittyviä kysy-myksiä kysyttiin asiakasprofiilin selvittämiseksi. SilvaNetti - asiakkaiden yhteystiedot saatiin metsänhoitoyhdistyksiltä. Kyselyyn vastasi 21,9 % 470 kyselyn saaneesta metsänomistajasta. Metsäammattilaisista vastasi 33,3 % 30 kyselyn saaneesta.
Kyselyn tueksi tehtiin metsänomistajille puhelinhaastatteluja, joissa pyrittiin löytämään metsäsuunnitelman käyttöön liittyviä ”pullonkauloja”. Kolmea metsäammattilaista haastateltiin SilvaNetin käyttöön liittyen.
Metsänomistajat kokivat verkkopalvelun myönteiseksi asiaksi. Vuosittaista päivitystä kiiteltiin. Parannustoiveita SilvaNetin toimintaan löytyi ja metsänhoitoyhdistykseltä kaivattiin enemmän yhteydenottoja ja koulutusta palvelun käyttöön.