Elektroninen navigointi huviveneissä : Riskien kartoitus
Paetau, Dennis (2012)
Paetau, Dennis
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262657
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302262657
Tiivistelmä
Elektroniset merikortit, ns. plotterit, ovat itsestäänselvyys vapaa-ajan veneilyssä. Nämä laitteet antavat luonnollisesti hyvät lähtökohdat turvalliselle navigoinnille, mutta tuovat
valitettavasti myös yllättäviä riskejä, johtuen niin käyttäjästä kun itse laitteistakin. Tässä opinnäytetyössä käsittelen niitä riskejä ja elektroniseen navigointiin liittyviä vaaroja,joista veneilijät eivät välttämättä edes tiedä, navigoidessaan saaristossamme ja joskus
hyvinkin vaatimattomalla navigointikokemuksella. Käyttämäni tutkimusmenetelmät perustuvat alussa alan ammattilaisten antamiin haastatteluihin, sekä omaa tutkimusta itse
laitteiston kanssa, saadakseen hyvän perustan oletettuihin riskeihin. Minua kiinnosti myös inhimillinen vaikuttaja liittyen elektroniseen navigointiin, minkä takia tein eri
kokemusta omaaville vapaa-ajan veneilijöille simulaattorikokeen koulun simulaattoreissa. Kokeessa ajettiin saaristoympäristössä ja käytössään koehenkilöillä oli
mahdollisimman todenmukaiset laitteet ja apuvälineet, matkiakseen vapaa-ajan veneilyä.
Realistiset edellytykset antoivat tutkimukselle hyvät tulokset, puhumattakaan yllättävistä sellaisista.
Opinnäytetyön tilaajalta, Liikennevirastolta, sain hyvän pohjan tutkimukselle. Sieltä sain hyvät ongelmanasettelut ja suuntaa antavia käsityksiä mitä tulisi käsitellä, muun muassa
laitteiden käyttöön liittyvää tutkimusta ja laitteiden toimintojen tuomia riskejä. Täältä sain myös arvokasta tietoa muun muassa karttojen valmistuksesta
valitettavasti myös yllättäviä riskejä, johtuen niin käyttäjästä kun itse laitteistakin. Tässä opinnäytetyössä käsittelen niitä riskejä ja elektroniseen navigointiin liittyviä vaaroja,joista veneilijät eivät välttämättä edes tiedä, navigoidessaan saaristossamme ja joskus
hyvinkin vaatimattomalla navigointikokemuksella. Käyttämäni tutkimusmenetelmät perustuvat alussa alan ammattilaisten antamiin haastatteluihin, sekä omaa tutkimusta itse
laitteiston kanssa, saadakseen hyvän perustan oletettuihin riskeihin. Minua kiinnosti myös inhimillinen vaikuttaja liittyen elektroniseen navigointiin, minkä takia tein eri
kokemusta omaaville vapaa-ajan veneilijöille simulaattorikokeen koulun simulaattoreissa. Kokeessa ajettiin saaristoympäristössä ja käytössään koehenkilöillä oli
mahdollisimman todenmukaiset laitteet ja apuvälineet, matkiakseen vapaa-ajan veneilyä.
Realistiset edellytykset antoivat tutkimukselle hyvät tulokset, puhumattakaan yllättävistä sellaisista.
Opinnäytetyön tilaajalta, Liikennevirastolta, sain hyvän pohjan tutkimukselle. Sieltä sain hyvät ongelmanasettelut ja suuntaa antavia käsityksiä mitä tulisi käsitellä, muun muassa
laitteiden käyttöön liittyvää tutkimusta ja laitteiden toimintojen tuomia riskejä. Täältä sain myös arvokasta tietoa muun muassa karttojen valmistuksesta