ms Kristina Katarinan kiinteiden alusjätteiden käsittely ja siihen liittyvät viranomaisvaatimukset
Koskinen, Miikka (2012)
Koskinen, Miikka
Yrkeshögskolan Novia
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302052079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302052079
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössäni käsittelen ms Kristina Katarinan kiinteiden alusjätteiden käsittelyä ja siihen vaikuttavia viranomaisvaatimuksia. Idea työlle syntyi aluksen jätehuoltosuunnitelman päivittämistarpeesta, joka ilmeni keväällä 2012. Tämän selvityksen tarkoitus on toimia pohjamateriaalina Kristina Katarinan jätehuoltosuunnitelman päivittämiselle.
Selvitystyö pohjautuu kansallisen ja kansainvälisen lainsäädännön tarkasteluun ja sen vertaamiseen aluksen jätteenkäsittelysuunnitelmaan ja toimintojen nykytilanteeseen. Yksi keskeinen teema on vuoden 2013 alusta voimaan tulevat MARPOL liitteen V muutokset ja miten ne mahdollisesti tulevat vaikuttamaan jätehuoltosuunnitelmaan. Olen lisäksi ottanut työssäni esille joitakin kokemusperäisiä ongelmia satamien jätteiden vastaanottojärjestelyihin liittyen, joihin Kristina Katarinalla on törmätty matkan varrella. Viimeiseksi olen pohtinut menetelmiä aluksen jätehuoltokustannusten pienentämiseksi.
Työn lopputulos on, että Kristina Katarinan jätehuoltosuunnitelma kaipaa päivittämistä. Alkuperäinen suunnitelma on laadittu vuonna 2010 ennen aluksen liikennöinnin aloittamista ja on luonteeltaan yleismaailmallinen. Toinen syy mikä vuoksi suunnitelma on päivitettävä, on vuoden 2013 alusta voimaan astuvat MARPOL liitteen V muutokset, joilla on suora vaikutus aluksen jätehuoltosuunnitelman sisältöön ja jätteenkäsittelyvaatimuksiin. Kaikkien paikallisten ongelmien huomioiminen aluksen jätteenkäsittelyssä ei mielestäni ole mahdollista, vaan toiminnoissa tulisi pysyä MARPOL linjoilla. Detta examensarbete handlar om fasta avfallshanteringen ombord på Kristina Katarina och de myndighetskrav som berör fartyget. Idén till arbetet kom ur uppdateringskravet till fartygets avfallshanteringsplan, som uppstod våren 2012. Målet för denna utredning är att skapa ett grundmaterial till uppdateringen av Kristina Katarinas avfallshanteringsplan.
Utredningen baserar sig på granskning av nationell och internationell lagstiftning och en jämförelse av dessa med dagsläget av avfallshanteringsplanen. En central fråga som jag behandlar är ändringarna i MARPOL bilaga V, som kommer i kraft från början av 2013, och hur de kommer att påverka avfallshanteringsplanen. I mitt arbete har jag dessutom behandlat några erfarenhets baserade problem i olika hamnars mottagnings arrangemang, som Kristina Katarina har stött på. Sist har jag funderat på sätt att minska på fartygets avfallshanteringskostnader.
Slutsatsen av arbetet är, att Kristina Katarinas avfallshanteringsplan kräver uppdatering. Originalplanen är uppbyggd år 2010 före fartyget var i trafik och är till sin stil generell. En annan orsak som tvingar till att uppdatera planen är ändringarna i MARPOL bilaga V som träder i kraft i början av 2013. Ändringarna i bilaga V har direkt påverkan på innehållskraven för avfallshanteringsplanen och hanteringskraven. Att beakta alla lokala krav i fartygets avfallshantering tycker jag inte är möjligt, utan man borde följa MARPOL. In this thesis I discuss the handling of solid waste on board ms Kristina Katarina and national and international legislation which affects the vessel. The idea for the thesis was born in 2012 from the need to update the ships garbage management plan. The purpose of this study is to function as a basis for updating the garbage management plan of Kristina Katarina.
The study is based on comparing national and international legislation to the current garbage management plan and the procedures on the vessel. A central theme of the thesis are the changes to MARPOL annex V which come in effect in the beginning of 2013 and how these will possibly affect the garbage management plan. I have also taken into account some experience based problems that have arisen since Kristina Katarina started in traffic. Finally I have pondered on ways to minimize the vessels solid waste costs.
The result of the study is that Kristina Katarina's garbage management plan needs to be updated. The original plan was written in 2010 before the vessel entered in traffic and is in its nature very general. Another reason that forces to update the plan is the changes to MARPOL annex 5 coming in force in the beginning of 2013. These changes have a direct effect on the contents of the garbage management plan and garbage handling requirements. It is in my opinion not possible to take all local rules into account in the plan. It is better to only follow MARPOL guidelines.
Selvitystyö pohjautuu kansallisen ja kansainvälisen lainsäädännön tarkasteluun ja sen vertaamiseen aluksen jätteenkäsittelysuunnitelmaan ja toimintojen nykytilanteeseen. Yksi keskeinen teema on vuoden 2013 alusta voimaan tulevat MARPOL liitteen V muutokset ja miten ne mahdollisesti tulevat vaikuttamaan jätehuoltosuunnitelmaan. Olen lisäksi ottanut työssäni esille joitakin kokemusperäisiä ongelmia satamien jätteiden vastaanottojärjestelyihin liittyen, joihin Kristina Katarinalla on törmätty matkan varrella. Viimeiseksi olen pohtinut menetelmiä aluksen jätehuoltokustannusten pienentämiseksi.
Työn lopputulos on, että Kristina Katarinan jätehuoltosuunnitelma kaipaa päivittämistä. Alkuperäinen suunnitelma on laadittu vuonna 2010 ennen aluksen liikennöinnin aloittamista ja on luonteeltaan yleismaailmallinen. Toinen syy mikä vuoksi suunnitelma on päivitettävä, on vuoden 2013 alusta voimaan astuvat MARPOL liitteen V muutokset, joilla on suora vaikutus aluksen jätehuoltosuunnitelman sisältöön ja jätteenkäsittelyvaatimuksiin. Kaikkien paikallisten ongelmien huomioiminen aluksen jätteenkäsittelyssä ei mielestäni ole mahdollista, vaan toiminnoissa tulisi pysyä MARPOL linjoilla.
Utredningen baserar sig på granskning av nationell och internationell lagstiftning och en jämförelse av dessa med dagsläget av avfallshanteringsplanen. En central fråga som jag behandlar är ändringarna i MARPOL bilaga V, som kommer i kraft från början av 2013, och hur de kommer att påverka avfallshanteringsplanen. I mitt arbete har jag dessutom behandlat några erfarenhets baserade problem i olika hamnars mottagnings arrangemang, som Kristina Katarina har stött på. Sist har jag funderat på sätt att minska på fartygets avfallshanteringskostnader.
Slutsatsen av arbetet är, att Kristina Katarinas avfallshanteringsplan kräver uppdatering. Originalplanen är uppbyggd år 2010 före fartyget var i trafik och är till sin stil generell. En annan orsak som tvingar till att uppdatera planen är ändringarna i MARPOL bilaga V som träder i kraft i början av 2013. Ändringarna i bilaga V har direkt påverkan på innehållskraven för avfallshanteringsplanen och hanteringskraven. Att beakta alla lokala krav i fartygets avfallshantering tycker jag inte är möjligt, utan man borde följa MARPOL.
The study is based on comparing national and international legislation to the current garbage management plan and the procedures on the vessel. A central theme of the thesis are the changes to MARPOL annex V which come in effect in the beginning of 2013 and how these will possibly affect the garbage management plan. I have also taken into account some experience based problems that have arisen since Kristina Katarina started in traffic. Finally I have pondered on ways to minimize the vessels solid waste costs.
The result of the study is that Kristina Katarina's garbage management plan needs to be updated. The original plan was written in 2010 before the vessel entered in traffic and is in its nature very general. Another reason that forces to update the plan is the changes to MARPOL annex 5 coming in force in the beginning of 2013. These changes have a direct effect on the contents of the garbage management plan and garbage handling requirements. It is in my opinion not possible to take all local rules into account in the plan. It is better to only follow MARPOL guidelines.