Uussuomalaisten kuluttajataidot : arki ja elämä haltuun Suomessa
Alvarez, Pieta (2013)
Alvarez, Pieta
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123242
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303123242
Tiivistelmä
Maahanmuuttajat ovat määrällisesti yhä merkittävämpi kuluttajaryhmä Suomessa. Tutkimustehtävänä oli selvittää merkittäviä tekijöitä, jotka vaikuttavat maahanmuuttajien arjen hallintaan sekä kuluttajakäyttäytymiseen.
Opinnäytetyössäni tutkittiin laadullisin menetelmin maahanmuuttajien kuluttajakäyttäytymistä kotona, rahalaitoksissa, ostoksilla, mediassa ja harrastuksissa. Tutkimus toteutettiin keväällä 2010, haastattelemalla 6 Jyväskylässä asuvaa maahanmuuttajataustaista henkilöä.
Tuloksista ilmeni, että maahanmuuttajat ovat jokseenkin tyytyväisiä arjen hallintaansa. Maahanmuuttajien elämän hallintaan vaikuttavia merkittäviä tekijöitä olivat mm. suhteet ydinperheessä, turvallisuus, mahdollisuus vaikuttaa omaan toimeentuloon ja mielekkään tekemisen löytyminen paitsi työhön myös vapaa-aikaan. Maahanmuuttajat olisivat potentiaalinen asiakaskohderyhmä mm. kanta-asiakasjärjestelmille, rahoituslaitoksille ja osamaksulla myyville nettiyrityksille, mutta yritykset ovat vielä huomioineet tämän asiakasryhmän heikosti. Maahanmuuttajille oli tyypillistä alkuperämaahan jääneistä sukulaisista huolehtiminen. Tyypillistä oli myös, että maahanmuuttajat haluavat tulla toimeen omillaan paitsi taloudellisesti myös tasavertaisena aikuisena perheen ja yhteiskunnan jäsenenä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että maahanmuuttajien potentiaalia ei ole hyödynnetty riittävästi asiakaslähtöisessä tuotesuunnittelussa tai palvelumuotoilussa. Samalla tutkimusotteella voitaisiin tulevaisuudessa selvittää, miten esim. työpaikan vakiintuminen, perheenlisäys sekä muutokset kuluttajan toimintaympäristössä vaikuttavat yksilön tunteeseen arjen hallinnasta.
Opinnäytetyössäni tutkittiin laadullisin menetelmin maahanmuuttajien kuluttajakäyttäytymistä kotona, rahalaitoksissa, ostoksilla, mediassa ja harrastuksissa. Tutkimus toteutettiin keväällä 2010, haastattelemalla 6 Jyväskylässä asuvaa maahanmuuttajataustaista henkilöä.
Tuloksista ilmeni, että maahanmuuttajat ovat jokseenkin tyytyväisiä arjen hallintaansa. Maahanmuuttajien elämän hallintaan vaikuttavia merkittäviä tekijöitä olivat mm. suhteet ydinperheessä, turvallisuus, mahdollisuus vaikuttaa omaan toimeentuloon ja mielekkään tekemisen löytyminen paitsi työhön myös vapaa-aikaan. Maahanmuuttajat olisivat potentiaalinen asiakaskohderyhmä mm. kanta-asiakasjärjestelmille, rahoituslaitoksille ja osamaksulla myyville nettiyrityksille, mutta yritykset ovat vielä huomioineet tämän asiakasryhmän heikosti. Maahanmuuttajille oli tyypillistä alkuperämaahan jääneistä sukulaisista huolehtiminen. Tyypillistä oli myös, että maahanmuuttajat haluavat tulla toimeen omillaan paitsi taloudellisesti myös tasavertaisena aikuisena perheen ja yhteiskunnan jäsenenä.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että maahanmuuttajien potentiaalia ei ole hyödynnetty riittävästi asiakaslähtöisessä tuotesuunnittelussa tai palvelumuotoilussa. Samalla tutkimusotteella voitaisiin tulevaisuudessa selvittää, miten esim. työpaikan vakiintuminen, perheenlisäys sekä muutokset kuluttajan toimintaympäristössä vaikuttavat yksilön tunteeseen arjen hallinnasta.