Betonin kuljetuspumppuauton maahantuontiprosessi, case: Betonivuori Oy
Hautamäki, Julia (2012)
Hautamäki, Julia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2012
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073075
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303073075
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata kohdeyrityksen betonin kuljetuspumppuauton maahantuontiprosessi Puolasta Suomeen ja arvioida sen onnistuneisuutta. Lisäksi tavoitteena oli antaa kohdeyritykselle toimintasuosituksia kansainvälisen kaupan parantamiseksi. Tutkimuksen tarkoituksena oli etenkin selvittää, miten maahantuontiprosessin viiveiltä oltaisiin voitu välttyä ja mitkä asiat kohdeyritys olisi voinut tehdä toisin. Tapaustutkimus toteutettiin kesällä 2012 kirjoittajan ollessa työharjoittelussa
kohdeyrityksessä.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin tuonnin tapoihin ja vaiheisiin liittyviä asioita kuten yhteisöhankintaa, tuonnin toteutustapoja, sopimuksen syntymistä ja toimituslausekkeita. Teoreettisessa osassa käsiteltiin myös eri maksutapoja ja –ehtoja, kuljetusmuotoja sekä tavarankuljetukseen ja ajoneuvoihin liittyviä vakuutuksia. Teoriaosa pohjautui suurimmaksi osaksi kansainvälisen kaupan ja logistiikan kirjallisuuteen.
Empiriaosassa kuvattiin ensiksi kohdeyrityksen maahantuontiprosessi niin kuin se käytännössä sujui, jonka jälkeen maahantuontiprosessia arvioitiin ja annettiin kohdeyritykselle toimintasuosituksia. Maahantuontiprosessin päätyttyä huomattiin, että kaikki teoriaosassa läpikäydyt maahantuonnin vaiheet eivät toteutuneet, vaan myyjän ja ostajan kannalta oleellisia vaiheita jäi puuttumaan. Toimintasuositukset painottuivatkin kansainvälisen kaupankäynnin parantamiseen erityisesti kohdeyrityksen tulevia hankintoja ajatellen.
Maahantuontiprosessin arviointiin ja toimintasuosituksiin käytettiin kirjoittajan omia mielipiteitä. Maahantuontiprosessin suurimpana puutteena pidettiin kauppasopimuksen puuttumista, minkä avulla viivästyksiltä ja epätietoisuuksilta myyjän ja ostajan välillä oltaisiin selvitty. Maahantuontiprosessin päättymisen jälkeen selvisi, miten prosessin aikana epäselväksi jääneet asiat olisivat olleet selkeitä alusta lähtien, jos myyjän ja ostajan välille olisi tehty kunnollinen kauppasopimus. Toimintasuosituksissa painotettiin myös tehokkaan viestinnän merkitystä sekä etenkin sähköpostien selkeyden tärkeyttä.
kohdeyrityksessä.
Tutkimuksen teoreettisessa osassa käsiteltiin tuonnin tapoihin ja vaiheisiin liittyviä asioita kuten yhteisöhankintaa, tuonnin toteutustapoja, sopimuksen syntymistä ja toimituslausekkeita. Teoreettisessa osassa käsiteltiin myös eri maksutapoja ja –ehtoja, kuljetusmuotoja sekä tavarankuljetukseen ja ajoneuvoihin liittyviä vakuutuksia. Teoriaosa pohjautui suurimmaksi osaksi kansainvälisen kaupan ja logistiikan kirjallisuuteen.
Empiriaosassa kuvattiin ensiksi kohdeyrityksen maahantuontiprosessi niin kuin se käytännössä sujui, jonka jälkeen maahantuontiprosessia arvioitiin ja annettiin kohdeyritykselle toimintasuosituksia. Maahantuontiprosessin päätyttyä huomattiin, että kaikki teoriaosassa läpikäydyt maahantuonnin vaiheet eivät toteutuneet, vaan myyjän ja ostajan kannalta oleellisia vaiheita jäi puuttumaan. Toimintasuositukset painottuivatkin kansainvälisen kaupankäynnin parantamiseen erityisesti kohdeyrityksen tulevia hankintoja ajatellen.
Maahantuontiprosessin arviointiin ja toimintasuosituksiin käytettiin kirjoittajan omia mielipiteitä. Maahantuontiprosessin suurimpana puutteena pidettiin kauppasopimuksen puuttumista, minkä avulla viivästyksiltä ja epätietoisuuksilta myyjän ja ostajan välillä oltaisiin selvitty. Maahantuontiprosessin päättymisen jälkeen selvisi, miten prosessin aikana epäselväksi jääneet asiat olisivat olleet selkeitä alusta lähtien, jos myyjän ja ostajan välille olisi tehty kunnollinen kauppasopimus. Toimintasuosituksissa painotettiin myös tehokkaan viestinnän merkitystä sekä etenkin sähköpostien selkeyden tärkeyttä.