ULKOILUVAATTEIDEN HANKINTAAN VAIKUTTAVAT TEKIJÄT : Case: Sasta Oy
Willman, Niina (2013)
Willman, Niina
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303153340
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303153340
Tiivistelmä
Opinnäytetyön taustalla oli toimeksiantajayrityksen Sasta Oy:n tarve saada tuotekehitystoiminnan tueksi tietoa naiskuluttajien ulkoiluvaatteisiin liittyvistä toiveista ja tarpeita. Tutkimuskysymykseksi muodostui mitkä tekijät vaikuttavat ostopäätökseen, kun kyseessä ovat ulkoiluvaatteet, jonka tar-kentavina kysymyksinä olivat minkä lajien harrastajat voisivat olla Sastan potentiaalisia asiakkaita ja millaisia toiveita heillä on ulkoiluvaatteisiin liittyen.
Työn teoreettinen osuus käsitteli tuotteen rakennetta ja merkitystä kuluttajan näkökulmasta, yri-tyksen tuotekehitystoimintaa, kuluttajan ostopäätösprosessia sekä tuotteen käyttöä ja käyttökoke-muksen muodostumista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tiedonkeruu-menetelmänä toimi sähköinen kyselylomake, jota lähetettiin sähköpostitse ulkoiluseuroille ja -yhdistyksille ympäri Suomea. Vastaajia oli yhteensä 577, joista 316 oli naisia ja 261 miehiä.
Tutkimuksen taustalla ollut teoriatieto ja tutkimuksesta saadut tulokset tukivat hyvin toisiaan. Tut-kimuksesta saadut tulokset ja niistä johdetut johtopäätökset ovat toimeksiantajan pyynnöstä salaisia 31.12.2018 asti, minkä vuoksi ne on esitetty erillisissä liitteissä (liitteet 2 ja 3).
Tutkimuksesta saatuja tietoja on mahdollista hyödyntää yrityksen tuotekehitystoiminnassa sekä myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä. Vastauksista selvisi ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä niiden välisiä merkitsevyyseroja. Lisäksi vastauksista saatiin tietoa naisten arvostamista ulkoilu-vaatteiden ominaisuuksista sekä ulkoiluvaatevalikoimissa ilmenneistä puutteista.
Työn teoreettinen osuus käsitteli tuotteen rakennetta ja merkitystä kuluttajan näkökulmasta, yri-tyksen tuotekehitystoimintaa, kuluttajan ostopäätösprosessia sekä tuotteen käyttöä ja käyttökoke-muksen muodostumista. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena. Tiedonkeruu-menetelmänä toimi sähköinen kyselylomake, jota lähetettiin sähköpostitse ulkoiluseuroille ja -yhdistyksille ympäri Suomea. Vastaajia oli yhteensä 577, joista 316 oli naisia ja 261 miehiä.
Tutkimuksen taustalla ollut teoriatieto ja tutkimuksesta saadut tulokset tukivat hyvin toisiaan. Tut-kimuksesta saadut tulokset ja niistä johdetut johtopäätökset ovat toimeksiantajan pyynnöstä salaisia 31.12.2018 asti, minkä vuoksi ne on esitetty erillisissä liitteissä (liitteet 2 ja 3).
Tutkimuksesta saatuja tietoja on mahdollista hyödyntää yrityksen tuotekehitystoiminnassa sekä myynnin ja markkinoinnin kehittämisessä. Vastauksista selvisi ostopäätöksiin vaikuttavia tekijöitä sekä niiden välisiä merkitsevyyseroja. Lisäksi vastauksista saatiin tietoa naisten arvostamista ulkoilu-vaatteiden ominaisuuksista sekä ulkoiluvaatevalikoimissa ilmenneistä puutteista.