Työsaliopetuksen kehittäminen lähemmäksi työelämää
Saastamoinen, Jukka; Kokkonen, Jyri (2013)
Saastamoinen, Jukka
Kokkonen, Jyri
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143322
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303143322
Tiivistelmä
Työelämä vaatii ammattiin valmistuvilta oppilailta koko ajan enemmän, mikä asettaa paineita oppilaitoksille kehittää ja monipuolistaa opetustaan työelämän vaatimusten mukaiseksi. Varsinkin toisen asteen koulutuksen tulisi olla käytännönläheisempää, johtuen perusopetuksen aina vain vähenevistä resursseista taito- ja taideaineiden suhteen. Myös kädentaitojen harrastaminen jää nykyisin entistä vähemmälle, eivätkä taidot periydy enää isältä pojalle periaatteella.
Kehittämishankeen tavoitteena oli antaa malleja, joilla työyhteisö voisi kehittää työsalissa tapahtuvaa opetusta lähemmäksi työelämän tarpeita. Lisäksi hankkeessa pyrittiin eroon roskalavoille päätyvistä harjoitustöistä, joiden sijasta tehtäisiin myytäviä asiakastöitä. Näin saataisiin osa materiaalikuluista takaisin, mikä parantaisi määrärahojen riittävyyttä kiristyvässä taloustilanteessa. Lisäksi tavoitteena oli saada muu työyhteisö sitoutumaan hankkeen taakse.
Kone- ja metallialalla oli tällaista mallia lähdetty kokeilemaan parilla hyvin myyvällä tuotteella. Näistä tuotteista oli olemassa hyvät kuvat, jolloin opiskelijoiden oli helppo laskea raaka-aineiden menekit, valmistaa tuotteet ja hinnoitella ne. Samoin rakennusalalla oli hyviä kohtuullisen haastavia piharakennuksia, joille oli kysyntää. Tuotteista oli saatu hyvät rakennekuvat, jolloin valmistus oli helppoa ja mittavirheistä johtuva hukka oli saatu vähäisemmäksi. Samalla oppilaat ovat saaneet osallistua materiaalien tilaukseen ja tuotteiden hinnoitteluun.
Kehittämishankkeeseen liittyvä opiskelijoille tehty kysely antoi meille lisää varmuutta siihen, että kehityksen suunta on ollut oikea. Opiskelijat ovat kokeneet asiakaslähtöiset työt mielekkäiksi, haastaviksi ja toivoneet niitä jopa enemmän.
Kehittämishankeen tavoitteena oli antaa malleja, joilla työyhteisö voisi kehittää työsalissa tapahtuvaa opetusta lähemmäksi työelämän tarpeita. Lisäksi hankkeessa pyrittiin eroon roskalavoille päätyvistä harjoitustöistä, joiden sijasta tehtäisiin myytäviä asiakastöitä. Näin saataisiin osa materiaalikuluista takaisin, mikä parantaisi määrärahojen riittävyyttä kiristyvässä taloustilanteessa. Lisäksi tavoitteena oli saada muu työyhteisö sitoutumaan hankkeen taakse.
Kone- ja metallialalla oli tällaista mallia lähdetty kokeilemaan parilla hyvin myyvällä tuotteella. Näistä tuotteista oli olemassa hyvät kuvat, jolloin opiskelijoiden oli helppo laskea raaka-aineiden menekit, valmistaa tuotteet ja hinnoitella ne. Samoin rakennusalalla oli hyviä kohtuullisen haastavia piharakennuksia, joille oli kysyntää. Tuotteista oli saatu hyvät rakennekuvat, jolloin valmistus oli helppoa ja mittavirheistä johtuva hukka oli saatu vähäisemmäksi. Samalla oppilaat ovat saaneet osallistua materiaalien tilaukseen ja tuotteiden hinnoitteluun.
Kehittämishankkeeseen liittyvä opiskelijoille tehty kysely antoi meille lisää varmuutta siihen, että kehityksen suunta on ollut oikea. Opiskelijat ovat kokeneet asiakaslähtöiset työt mielekkäiksi, haastaviksi ja toivoneet niitä jopa enemmän.