Ruusuja tytöille - aikaa asiakkaille : asiakastyytyväisyys Laitilan kotipalvelussa
Salminen, Armi (2009)
Salminen, Armi
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026729
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026729
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää Laitilan kotipalvelun asiakastyytyväisyyttä. Selvitystyö tehtiin asiakkaiden kotiin jaetun kyselyn avulla, keväällä 2009. Kysely on osa Laitilan vanhustenhuollon laatutyötä ja sen tuloksia voidaan hyödyntää kotipalvelun kehittämisessä. Ikääntyneiden osuus suhteessa muuhun väestöön tulee tulevaisuudessa kasvamaan. Jotta kasvaviin ikääntyneiden palvelutarpeisiin pystyttäisiin vastaamaan, on luotu valtakunnalliset tavoitteet. Niiden avulla pyritään muuttamaan palvelurakennetta kehittämällä ja lisäämällä avohuoltoa. Tutkimuksessa pyrittiin selvittämään asiakkaiden tyytyväisyyttä kotipalvelun erilaisiin laatutekijöihin: henkilökunnan osaamiseen, tukipalveluihin, kohteluun ja vaikutusmahdollisuuksiin, omatoimisuuden tukemiseen ja joustavuuteen, tiedottamiseen ja yhteydenpitoon sekä palvelukokonaisuuden toimivuuteen. Koska kotona asumista voidaan tukea myös uudella hyvinvointiteknologialla sekä sosiaalisia verkostoja ylläpitämällä ja kodin ulkopuolista ryhmätoimintaa järjestämällä, kysytään asiakkaiden suhtautumisesta hyvinvointiteknologiaan sekä heidän seuraelämästään. Henkilökunnan osaaminen ja tukipalvelut saivat hyviä arvosanoja, mutta muun muassa ulkoilumahdollisuus työntekijöiden kanssa koettiin vähäiseksi. Pääasiassa palveluun oltiin tyytyväisiä, mutta kehittämiskohteitakin tuloksista nousi.