Kodin Terran asiakastyytyväisyysmittaus palveluympäristöstä
Haapanen, Pirita (2013)
Haapanen, Pirita
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272682
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201302272682
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä toimeksiantajana toimii Porin Kodin Terra. Opinnäytetyössä selvitettiin asiakastyytyväisyyttä 2011 ja palveluympäristön toimivuutta Kodin Terran puutarhaosastolla.
Palveluympäristömittauksessa tutkittiin asiakkaiden mielipiteitä puutarhapuolen henkilökunnasta, osastoista ja niiden toimivuudesta. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tietoutta ja käsityksiä puutarhapuolen osastojaottelusta sekä yleisesti puutarhapuolen siisteydestä sekä myymäläympäristöstä.
Opinnäytetyön teoriaosuus toimii tutkimuksen varsinaisena viitekehyksenä todelliselle palveluympäristömittaustutkimukselle. Teoriaosuudessa selvitetään myymäläympäristön toimivuutta syvemmin sekä sen vaikutusta myyntiin. Teoriaosuudessa paneudutaan paljon visuaaliseen markkinointiin ja kuinka se vaikuttaa yrityksen myyntiin sekä imagoon.
Teoriaosuudessa on selostettu myös tutkimusvaiheet ja tutkimuksen tulokset erikseen. Työssä on selitetty tarkemmin tutkimuksen toteuttamisen syyt ja tapa jolla tutkimus tehtiin.
Tutkimus suoritettiin paikan päällä Kodin Terrassa puutarhapuolen kassoilla. Tutkimus suunnattiin vain puutarhapuolella asioineille asiakkaille. Kyselyssä selvitettiin asiakkaan taustatietoja sekä hänen mielipiteitään useammalla väittämäkysymyksellä.
Tutkimuksella pystyttiin toteamaan Kodin Terran asiakkaiden olevan yleisesti tyytyväisiä puutarhapuolen palveluympäristöön ja saamaansa palveluun. Tutkimuksella kuitenkin löydettiin asioita, joissa voisi olla vielä parantamisen varaa. Tämän perusteella laadittiin pientä kehittämisehdotusta Kodin Terralle.
Palveluympäristömittauksessa tutkittiin asiakkaiden mielipiteitä puutarhapuolen henkilökunnasta, osastoista ja niiden toimivuudesta. Tavoitteena oli selvittää asiakkaiden tietoutta ja käsityksiä puutarhapuolen osastojaottelusta sekä yleisesti puutarhapuolen siisteydestä sekä myymäläympäristöstä.
Opinnäytetyön teoriaosuus toimii tutkimuksen varsinaisena viitekehyksenä todelliselle palveluympäristömittaustutkimukselle. Teoriaosuudessa selvitetään myymäläympäristön toimivuutta syvemmin sekä sen vaikutusta myyntiin. Teoriaosuudessa paneudutaan paljon visuaaliseen markkinointiin ja kuinka se vaikuttaa yrityksen myyntiin sekä imagoon.
Teoriaosuudessa on selostettu myös tutkimusvaiheet ja tutkimuksen tulokset erikseen. Työssä on selitetty tarkemmin tutkimuksen toteuttamisen syyt ja tapa jolla tutkimus tehtiin.
Tutkimus suoritettiin paikan päällä Kodin Terrassa puutarhapuolen kassoilla. Tutkimus suunnattiin vain puutarhapuolella asioineille asiakkaille. Kyselyssä selvitettiin asiakkaan taustatietoja sekä hänen mielipiteitään useammalla väittämäkysymyksellä.
Tutkimuksella pystyttiin toteamaan Kodin Terran asiakkaiden olevan yleisesti tyytyväisiä puutarhapuolen palveluympäristöön ja saamaansa palveluun. Tutkimuksella kuitenkin löydettiin asioita, joissa voisi olla vielä parantamisen varaa. Tämän perusteella laadittiin pientä kehittämisehdotusta Kodin Terralle.