Sairaanhoitajaopiskelijoiden kulttuurikompetenssi
Niiranen, Zeynep (2013)
Niiranen, Zeynep
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303173373
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303173373
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus on kartoittaa Mikkelin ammattikorkeakoulun sairaanhoitajaopiskelijoiden kulttuurikompetenssia. Tavoitteena on saada tietoa sairaanhoitajaopiskelijoiden valmiuksista ja kult-tuuriosaamisesta, kun he kohtaavat eri kulttuuritaustaisia ihmisiä. Opinnäytetyössä on käsitelty kolme kulttuurisen hoitotyön mallia, jotka ovat Leiningerin transkulttuurisen hoitotyön malli, Campinha-Bacoten kulttuurikompetenssin prosessimalli ja Schimin ja Millerin kulttuurinmukaisen hoitotyön 3-D pa-lapelimalli.
Tutkimuksella pyritään selvittämään opiskelun aikaista kulttuurikompetenssin kehitystä. Tutkimus-kyselyn kohderyhmäksi on valittu Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonniemen kampuksen ensimmäi-sen, toisen ja kolmannen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kyselyyn osallistui yhteensä 58 (n=58) sairaanhoitajaopiskelijaa, joista ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoita on 21 opiskelijaa, toisen lukuvuo-den opiskelijoita 18 opiskelijaa ja kolmannen lukuvuoden opiskelijoita 19. Tutkimus on toteutettu kvanti-tatiivisella menetelmällä kyselylomaketta apuna käyttäen. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittain Webropol -ohjelmaa käyttäen. Tutkimustulokset ovat esitetty Excel -taulukkoina ja kuvioina.
Tutkimustulokset osoittavat sen, että sairaanhoitajaopiskelijoista suurin osa 41,4 % (n=24) tuntee itsensä kulttuurisesti jonkin verran päteväksi. Tutkimustulosten perusteella kulttuurikompetenssitaso kehittyy opiskelun edistyessä. Yleisesti sairaanhoitajaopiskelijoiden kulttuurisen tietoisuuden ja herkkyyden taso on riittävän suuri, mikä tarkoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden olevan päteviä kulttuurisen tietoisuuden ja herkkyyden alueella. Sosiaalisen suotavuuden asteikossa tulee esille, kuinka paljon kulttuuri vaikuttaa käyttäytymiseen. Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttäytymisen kulttuurikompetenssitaso on huomattavasti matalampi kuin kulttuurisen tietoisuuden ja herkkyyden taso. Sairaanhoitajaopiske-lijoiden kulttuurikompetenssitaso kasvaa erittäin selkeästi kieliosaamisen lisääntyessä.
Tutkimuksella pyritään selvittämään opiskelun aikaista kulttuurikompetenssin kehitystä. Tutkimus-kyselyn kohderyhmäksi on valittu Mikkelin ammattikorkeakoulun Savonniemen kampuksen ensimmäi-sen, toisen ja kolmannen lukuvuoden sairaanhoitajaopiskelijat. Kyselyyn osallistui yhteensä 58 (n=58) sairaanhoitajaopiskelijaa, joista ensimmäisen lukuvuoden opiskelijoita on 21 opiskelijaa, toisen lukuvuo-den opiskelijoita 18 opiskelijaa ja kolmannen lukuvuoden opiskelijoita 19. Tutkimus on toteutettu kvanti-tatiivisella menetelmällä kyselylomaketta apuna käyttäen. Tutkimusaineisto on analysoitu teemoittain Webropol -ohjelmaa käyttäen. Tutkimustulokset ovat esitetty Excel -taulukkoina ja kuvioina.
Tutkimustulokset osoittavat sen, että sairaanhoitajaopiskelijoista suurin osa 41,4 % (n=24) tuntee itsensä kulttuurisesti jonkin verran päteväksi. Tutkimustulosten perusteella kulttuurikompetenssitaso kehittyy opiskelun edistyessä. Yleisesti sairaanhoitajaopiskelijoiden kulttuurisen tietoisuuden ja herkkyyden taso on riittävän suuri, mikä tarkoittaa sairaanhoitajaopiskelijoiden olevan päteviä kulttuurisen tietoisuuden ja herkkyyden alueella. Sosiaalisen suotavuuden asteikossa tulee esille, kuinka paljon kulttuuri vaikuttaa käyttäytymiseen. Tulosten mukaan sairaanhoitajaopiskelijoiden käyttäytymisen kulttuurikompetenssitaso on huomattavasti matalampi kuin kulttuurisen tietoisuuden ja herkkyyden taso. Sairaanhoitajaopiske-lijoiden kulttuurikompetenssitaso kasvaa erittäin selkeästi kieliosaamisen lisääntyessä.