Hyppää sisältöön
    • Suomeksi
    • På svenska
    • In English
  • Suomi
  • Svenska
  • English
  • Kirjaudu
Hakuohjeet
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
Näytä viite 
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite
  •   Ammattikorkeakoulut
  • Jyväskylän ammattikorkeakoulu
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
  • Näytä viite

Reilua kauppaa : kuluttajien asenteet Reilua kauppaa kohtaan

Kautto, Päivi (2013)

 
Avaa tiedosto
Kautto_Paivi.pdf..pdf (815.8Kt)
Lataukset: 


Kautto, Päivi
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Näytä kaikki kuvailutiedot
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303213509
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tarkastella suomalaisten kuluttajien asenteita Reilua kauppaa kohtaan.

Teoriaosassa käsitellään kuluttajan ostokäyttäytymistä sekä arvoihin ja mielikuviin vaikuttavia seikkoja kuluttamisessa. Kuluttajien ostokäyttäytymiseen ja asenteisiin vaikuttavia tekijöitä sekä vastuullista kuluttamista käsitellään kirjallisuuden pohjalta painottaen teemoissa vastuullisuutta ja eettistä kuluttamista. Lisäksi teoriaosa valottaa kansainvälistä Reilun kaupan järjestöä, Reilun kaupan kriteereitä sekä kuvaa lyhyesti Reilun kaupan tuotteita.

Aineistonkeruumenetelmänä oli havainnointi. Havainnoinnissa käytettiin etnografista tutkimusmenetelmää tarkkailemalla pientä määrää internetin verkkokirjoituksia ja keskustelupalstoja. Tutkimusaineistosta etsittiin samankaltaisuuksia ja niitä analysoitiin. Kuluttajien asenteita tarkasteltiin havainnoimalla sosiaalisessa mediassa tapahtuvia keskusteluja ja blogikirjoituksia Reilusta kaupasta. Tarkasteluajanjakso oli huhtikuu - lokakuu 2012. Aineiston koko oli 11 kirjoitusta sosiaalisessa mediassa. Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus.

Havainnoinnin perusteella suomalaisten kuluttajien asenteet ovat pääosin myönteisiä Reilua kauppaa, sen ilmiötä ja tuotteita kohtaan. Reilun kaupan tuotteiden korkeampi hinta vaikuttaa kielteisesti kuluttajien asenteisiin. Esiin nousevia teemoja keskusteluissa ja blogikirjoituksissa olivat lapsityövoiman käytön kieltäminen ja Reilun kaupan lisillä saatavat sosiaaliset hyödyt tuottajille.

Reilun kaupan edistämisyhdistys voi hyödyntää tutkimuksen tuloksia omassa markkinoinnissaan. Kuluttajien asenteiden selvittäminen hyödyttää Reilun kaupan järjestöä ja muun muassa vähittäiskauppojen tuotevalikoimista vastaavia ostajia. Tutkimuksen perusteella blogikirjoituksilla on vaikutusta kuluttajien ostoskäyttäytymiseen ja varsinkin positiiviset kommentit myötävaikuttavat päätöksiin ostaa Reilun kaupan tuotteita.
 
Kokoelmat
  • Opinnäytetyöt (Avoin kokoelma)
Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste
 

Selaa kokoelmaa

NimekkeetTekijätJulkaisuajatKoulutusalatAsiasanatUusimmatKokoelmat

Henkilökunnalle

Ammattikorkeakoulujen opinnäytetyöt ja julkaisut
Yhteydenotto | Tietoa käyttöoikeuksista | Tietosuojailmoitus | Saavutettavuusseloste