Huoltajien kokemuksia perheen osallisuuden huomioimisesta nuorisopsykiatrian poliklinikan palveluissa
Kykkänen, Susanna; Vuoristo, Mimmi (2013)
Kykkänen, Susanna
Vuoristo, Mimmi
Turun ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303173376
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303173376
Tiivistelmä
Lasten- ja nuorten psykiatrian palveluita käyttävien lasten ja nuorten osuus on kasvanut vuosien 2000-2008 välillä 35 % (THL 2009). Kokonaisuudessaan nuoria mielenterveyspalvelujen käyttäjiä oli maassamme 2335 (THL 2011).
Tämä tutkimus on osa Lastensuojelun ja psykiatrian rajapinnat –tutkimushanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa huoltajien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta nuorisopsykiatrian poliklinikan palveluissa. Tavoitteena on, että tutkimustuloksia voidaan käyttää kehitettäessä nuorisopsykiatrian palveluita asiakaslähtöisemmiksi. Tutkimus tehtiin Raision ja Salon nuorisopsykiatrian poliklinikoilla. Tutkimusjoukko oli 1994-1999 syntyneiden nuorisopsykiatrian poliklinikoiden asiakkaiden huoltajat.
Tutkimus toteutettiin postikyselytutkimuksena keväällä 2011. Kysely lähetettiin 260 nuoren huoltajalle. Kyselyyn vastasi 47 huoltajaa. Tulokset analysoitiin sekä kuvailevasti että sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan huoltajat tietävät nuorensa hoidossa olon syyt sekä hoidon vastuuhenkilöt. Tiedon puutetta oli nuoren hoitovaihtoehdoista ja nuoren tilanteesta. Avun löytyminen nuorelle koettiin vaikeaksi. Puhuminen oli helppoa nuorisopsykiatrian poliklinikan työntekijöille, erityisesti työntekijöiden empaattisuus ja ystävällisyys nousivat tärkeimmiksi tekijöiksi huoltajien vastauksissa. Suurin osa huoltajista koki nuoren voinnin kohentuneen hoitojakson aikana. Nuorisopsykiatrian poliklinikan palveluiden lisäksi perhe tai nuori oli käyttänyt psykiatrisen avohoidon palveluita tai lastensuojelun avopalveluita. Nuorisopsykiatrian poliklinikan palveluissa asiakaslähtöisyyttä tulisi kehittää; perheen kokonaisvaltaista huomiointia tulisi parantaa nuoren hoidossa. Nuorisopsykiatrian palveluiden käyttäjien kokemuksia tarvitaan lisää, siksi tutkimuksia asiakasnäkökulmasta olisi hyvä tehdä vastaisuudessa enemmän ja kattavammin.
Tämä tutkimus on osa Lastensuojelun ja psykiatrian rajapinnat –tutkimushanketta. Tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa huoltajien kokemuksia asiakaslähtöisyyden toteutumisesta nuorisopsykiatrian poliklinikan palveluissa. Tavoitteena on, että tutkimustuloksia voidaan käyttää kehitettäessä nuorisopsykiatrian palveluita asiakaslähtöisemmiksi. Tutkimus tehtiin Raision ja Salon nuorisopsykiatrian poliklinikoilla. Tutkimusjoukko oli 1994-1999 syntyneiden nuorisopsykiatrian poliklinikoiden asiakkaiden huoltajat.
Tutkimus toteutettiin postikyselytutkimuksena keväällä 2011. Kysely lähetettiin 260 nuoren huoltajalle. Kyselyyn vastasi 47 huoltajaa. Tulokset analysoitiin sekä kuvailevasti että sisällön analyysillä.
Tulosten mukaan huoltajat tietävät nuorensa hoidossa olon syyt sekä hoidon vastuuhenkilöt. Tiedon puutetta oli nuoren hoitovaihtoehdoista ja nuoren tilanteesta. Avun löytyminen nuorelle koettiin vaikeaksi. Puhuminen oli helppoa nuorisopsykiatrian poliklinikan työntekijöille, erityisesti työntekijöiden empaattisuus ja ystävällisyys nousivat tärkeimmiksi tekijöiksi huoltajien vastauksissa. Suurin osa huoltajista koki nuoren voinnin kohentuneen hoitojakson aikana. Nuorisopsykiatrian poliklinikan palveluiden lisäksi perhe tai nuori oli käyttänyt psykiatrisen avohoidon palveluita tai lastensuojelun avopalveluita. Nuorisopsykiatrian poliklinikan palveluissa asiakaslähtöisyyttä tulisi kehittää; perheen kokonaisvaltaista huomiointia tulisi parantaa nuoren hoidossa. Nuorisopsykiatrian palveluiden käyttäjien kokemuksia tarvitaan lisää, siksi tutkimuksia asiakasnäkökulmasta olisi hyvä tehdä vastaisuudessa enemmän ja kattavammin.