Projektiopintojen arviointikäytäntöjen kehittäminen
Lehti, Katja; Kasari, Anne (2013)
Lehti, Katja
Kasari, Anne
Tampereen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253607
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303253607
Tiivistelmä
Tämän projektityön tavoitteena oli arvioida ja selkeyttää nykyisiä arviointikäytäntöjä ja tutkia miten niitä voisi kehittää Tamk:n rakennusosastolla. Menetelminä käytettiin kirjallisuuden tutkimista, omia kokemuksia aiheesta, sekä opiskelijapalautteita.
Projekti eli hanke on johonkin määriteltyyn tavoitteeseen pyrkivä selkeästi harkittu sekä suunniteltu tehtäväkokonaisuus, jolla on oma aikataulunsa, määritellyt resurssit ja sille on muodostettu oma projektiorganisaatio.
Projektioppimisessa on luontevaa tarkastella projekteja kolmen eri näkökulman kautta; ammatillinen projekti, opetusprojekti ja oppimisprojekti. Työelämässä painopiste on pääsääntöisesti lopputuotteessa. Opetuksen näkökulmasta on tärkeää, että projekti sopii opiskelijan koulutukseen ja tilanteeseen. Koulutuksen pedagogisen onnistumisen kannalta oppimisen näkökulma on tärkeä.
Tässä työssä tarkasteltiin Tamk:n rakennusosastolla projektiopintotyyppisesti suoritettavia opintojaksoja. Projektiopintotyyppisiä suorituksia on myös muilla opintojaksoilla, mutta tässä työssä keskityttiin työmaan projektityöt 1, 2 ja 3 –opintojaksoihin, sekä kustannuslaskenta –opintojaksolla tehtävään määrälaskentaan ja väylien ylläpito opintojakson katujen korjaussuunnitelmaan.
Nykyiset arviointikäytännöt em. opintojaksoilla ovat yhdistelmä oppimisen toteamista ja ohjaavaa arviointia. Arviointimenetelminä on käytetty opintojaksoittain esim. tehtävien suoritukseen perustuvaa numeerista arviointia, itsearviointia, oppimispäiväkirjaa ja vertaisarviointia. Kaikissa menetelmissä on hyvät ja huonot puolet. Yhdistämällä kahdesta kolmeen arviointimenetelmää saadaan arviointi suoritettua monesta eri näkökulmasta, jolloin arviointi on opiskelijan näkökulmasta riittävän selkeä, mutta kuitenkin kattava.
Projekti eli hanke on johonkin määriteltyyn tavoitteeseen pyrkivä selkeästi harkittu sekä suunniteltu tehtäväkokonaisuus, jolla on oma aikataulunsa, määritellyt resurssit ja sille on muodostettu oma projektiorganisaatio.
Projektioppimisessa on luontevaa tarkastella projekteja kolmen eri näkökulman kautta; ammatillinen projekti, opetusprojekti ja oppimisprojekti. Työelämässä painopiste on pääsääntöisesti lopputuotteessa. Opetuksen näkökulmasta on tärkeää, että projekti sopii opiskelijan koulutukseen ja tilanteeseen. Koulutuksen pedagogisen onnistumisen kannalta oppimisen näkökulma on tärkeä.
Tässä työssä tarkasteltiin Tamk:n rakennusosastolla projektiopintotyyppisesti suoritettavia opintojaksoja. Projektiopintotyyppisiä suorituksia on myös muilla opintojaksoilla, mutta tässä työssä keskityttiin työmaan projektityöt 1, 2 ja 3 –opintojaksoihin, sekä kustannuslaskenta –opintojaksolla tehtävään määrälaskentaan ja väylien ylläpito opintojakson katujen korjaussuunnitelmaan.
Nykyiset arviointikäytännöt em. opintojaksoilla ovat yhdistelmä oppimisen toteamista ja ohjaavaa arviointia. Arviointimenetelminä on käytetty opintojaksoittain esim. tehtävien suoritukseen perustuvaa numeerista arviointia, itsearviointia, oppimispäiväkirjaa ja vertaisarviointia. Kaikissa menetelmissä on hyvät ja huonot puolet. Yhdistämällä kahdesta kolmeen arviointimenetelmää saadaan arviointi suoritettua monesta eri näkökulmasta, jolloin arviointi on opiskelijan näkökulmasta riittävän selkeä, mutta kuitenkin kattava.