Hyvä palvelu, parempi mieli : tutkimus Kauneuskeskus Foxien asiakastyytyväisyydestä ja imagosta
Kupari, Laura (2009)
Kupari, Laura
Turun ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016638
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912016638
Tiivistelmä
Asiakastyytyväisyys ja yhtenäinen imago ovat yrityksen kannattavan toiminnan lähtökohtia. Erinomaista palvelua saavasta asiakkaasta on mahdollista saada uskollinen kanta-asiakas, mikä taas vaikuttaa positiivisesti sekä yrityksen sisäiseen että ulkoiseen imagoon. Yritys voi pyrkiä vaikuttamaan imagoonsa toiminnallaan ja visuaalisilla elementeillä luomalla asiakkaille positiivisia mielikuvia. Maineelle ja imagolle yhteistä on se, että ne kumpikin ovat asiakkaan näkemyksiä yrityksestä. Ne eroavat kuitenkin siinä, että imago on yrityksen rakentama kokonaisuus, jollaisena yrityksen sidosryhmät sen näkevät ja kokevat. Yrityksen maine taas rakentuu pitkällä aika välillä ja leviää sanallisesti ihmisten keskuudessa. Hyvän imagon ja positiivisen maineen avulla henkilöstä voi tulla yrityksen asiakas. Hyvää palvelua saaneet tyytyväiset asiakkaat ovat avainasemassa levittäessään yrityksestä hyvää mainetta.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ovatko Kauneuskeskus Foxien asiakkaat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja millaisia heidän mielikuvansa kyseisestä yrityksestä ovat. Näiden kahden pääongelman lisäksi yritys sai tietoa asiakkaistaan ja heidän asiakasuskollisuudestaan. Työn teoreettinen viitekehys sisälsi asiakastyytyväisyyttä, palvelua, viestintää, imagoa ja mainetta käsittelevää aineistoa. Tutkimusaineisto kerättiin lomaketutkimuksena ja vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Kauneuskeskus Foxien asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja heidän mielikuvansa yrityksestä ovat positiivisia. Yhtenäinen imago ja erinomainen asiakastyytyväisyyden taso ovat maineen kannalta positiivisia asioita. Tutkimustulosten avulla yritys voi kohdentaa markkinointitoimenpiteitään ja kehittää toimintaansa. Kauneuskeskus Foxie on varsin nuori yritys, joten tämä tutkimus oli ajankohtainen. Mahdolliset yrityksen toiminnan epäkohdat on hyvä huomata ja korjata ajoissa, ennen kuin huono maine leviää ihmisten keskuudessa. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat Kauneuskeskus Foxien tilanteen olevan kuitenkin hyvä.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, ovatko Kauneuskeskus Foxien asiakkaat tyytyväisiä saamaansa palveluun ja millaisia heidän mielikuvansa kyseisestä yrityksestä ovat. Näiden kahden pääongelman lisäksi yritys sai tietoa asiakkaistaan ja heidän asiakasuskollisuudestaan. Työn teoreettinen viitekehys sisälsi asiakastyytyväisyyttä, palvelua, viestintää, imagoa ja mainetta käsittelevää aineistoa. Tutkimusaineisto kerättiin lomaketutkimuksena ja vastauksia saatiin 87 kappaletta.
Tutkimustulosten perusteella selvisi, että Kauneuskeskus Foxien asiakkaat ovat erittäin tyytyväisiä saamaansa palveluun ja heidän mielikuvansa yrityksestä ovat positiivisia. Yhtenäinen imago ja erinomainen asiakastyytyväisyyden taso ovat maineen kannalta positiivisia asioita. Tutkimustulosten avulla yritys voi kohdentaa markkinointitoimenpiteitään ja kehittää toimintaansa. Kauneuskeskus Foxie on varsin nuori yritys, joten tämä tutkimus oli ajankohtainen. Mahdolliset yrityksen toiminnan epäkohdat on hyvä huomata ja korjata ajoissa, ennen kuin huono maine leviää ihmisten keskuudessa. Tämän tutkimuksen tulokset osoittavat Kauneuskeskus Foxien tilanteen olevan kuitenkin hyvä.