Terveystalo Savonlinnan plastiikkakirurgisten potilaiden asiakastyytyväisyys ja ohjauksen laatu
Kosunen, Jutta; Laukkanen, Tiia (2013)
Kosunen, Jutta
Laukkanen, Tiia
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2013
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201303273735
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli laatia asiakastyytyväisyyttä ja potilasohjausta käsittelevä mittari Savonlinnan Terveystalolle. Tavoitteena oli selvittää plastiikkakirurgisten potilaiden asiakastyytyväisyyttä ja ohjauksen laatua. Tuloksia voidaan hyödyntää palvelujen laadun ja potilasohjauksen kehittämiseen.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselyllä 28.11.2012–8.2.2013. Mittari laadittiin olemassa olevan asiakastyytyväisyyteen ja potilasohjaukseen liittyvien teoriatietojen pohjalta. Perus-joukosta poimimme näytteen eli päiväkirurgisesti suoritettavat plastiikkakirurgiset toimenpiteet ilman luomenpoistotoimenpiteitä. Kyselyyn vastasi 24 potilasta, vastausprosentiksi muodostui 60 %. Aineisto analysoitiin Webropol-ohjelmaa ja suoria lainauksia käyttäen.
Vastaajat arvioivat asiakastyytyväisyyttä ja ohjauksen laatua Likertin asteikolla 1 - 4 (1= täysin eri mieltä, 2= jonkin verran eri mieltä, 3= jonkin verran samaa mieltä, 4= täysin samaa mieltä). Vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajat valitsivat asiakastyytyväisyyttä koskeviin kysymyksiin ainoastaan väittämillä ”Täysin samaa mieltä” tai ”Jonkin verran samaa mieltä”. Myös henkilökuntaa arvioitiin ainoastaan arvosanoilla ”Erittäin hyvä” tai ”Kiitettävä”. Avoimet kysymykset täydensivät saatuja vastauksia. Kysyttäessä ohjauksen lisätiedon tarvetta vastaajista yhdeksän (9) olisi kaivannut lisätietoa joistain osa-alueista. Vastaajista 13 oli tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen.
Tulosten perusteella voidaan havaita, että nimenomaan suonikohjupotilaiden ohjausta tulisi kehittää. Tuloksista tuli ilmi, että suurin osa suonikohjujenvaahtoruiskutuksessa olleista potilaista olisi tarvinnut lisätietoa jostain ohjauksen osa-alueesta. Tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää koko Savonlinnan Terveystalon toimenpidepotilaiden kohdalla, koska tutkimusjoukko oli rajattu.
Tutkimusmenetelmä oli kvantitatiivinen. Aineisto kerättiin kyselyllä 28.11.2012–8.2.2013. Mittari laadittiin olemassa olevan asiakastyytyväisyyteen ja potilasohjaukseen liittyvien teoriatietojen pohjalta. Perus-joukosta poimimme näytteen eli päiväkirurgisesti suoritettavat plastiikkakirurgiset toimenpiteet ilman luomenpoistotoimenpiteitä. Kyselyyn vastasi 24 potilasta, vastausprosentiksi muodostui 60 %. Aineisto analysoitiin Webropol-ohjelmaa ja suoria lainauksia käyttäen.
Vastaajat arvioivat asiakastyytyväisyyttä ja ohjauksen laatua Likertin asteikolla 1 - 4 (1= täysin eri mieltä, 2= jonkin verran eri mieltä, 3= jonkin verran samaa mieltä, 4= täysin samaa mieltä). Vastaajat olivat tyytyväisiä saamaansa palveluun. Vastaajat valitsivat asiakastyytyväisyyttä koskeviin kysymyksiin ainoastaan väittämillä ”Täysin samaa mieltä” tai ”Jonkin verran samaa mieltä”. Myös henkilökuntaa arvioitiin ainoastaan arvosanoilla ”Erittäin hyvä” tai ”Kiitettävä”. Avoimet kysymykset täydensivät saatuja vastauksia. Kysyttäessä ohjauksen lisätiedon tarvetta vastaajista yhdeksän (9) olisi kaivannut lisätietoa joistain osa-alueista. Vastaajista 13 oli tyytyväisiä saamaansa ohjaukseen.
Tulosten perusteella voidaan havaita, että nimenomaan suonikohjupotilaiden ohjausta tulisi kehittää. Tuloksista tuli ilmi, että suurin osa suonikohjujenvaahtoruiskutuksessa olleista potilaista olisi tarvinnut lisätietoa jostain ohjauksen osa-alueesta. Tuloksia ei voida kuitenkaan yleistää koko Savonlinnan Terveystalon toimenpidepotilaiden kohdalla, koska tutkimusjoukko oli rajattu.