Pk-yrityksen myyntilaskutusprosessin kehittäminen sähköisten järjestelmien avulla
Tammi, Roope (2021)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Tammi, Roope
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122390511
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122390511
Tiivistelmä
Sähköisen taloushallinnon suurimmat edut keskittyvät nopeuteen ja tehokkuuteen, mikä johtaa taloudellisiin säästöihin. Myyntilaskutuksen osalta sähköistyminen on myös merkittävästi vaikuttanut prosessin luonteeseen. Sähköisessä myyntilaskutusprosessissa laskujen laatiminen on helpompaa ja nopeampaa, kun manuaaliset toimenpiteet ovat pitkälti poistuneet kokonaan.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi taloushallinnon järjestelmien kehitystä vuosien varrelta. Taloushallinnollisten järjestelmien kehitykseen vaikuttanut sähköistyminen ja lopulta palveluiden digitalisoituminen käsitellään yksityiskohtaisesti. Työn empiriaosuudessa siirrytään toimeksiantajan myyntilaskuprosessin ratkaisuvaihtoehtoihin. Siinä eritellään vaihtoehtojen ominaisuudet, niiden väliset eroavaisuudet ja lopulta tehdään päätös oikeasta kokonaisratkaisusta toimeksiantajalle.
Tutkimuksen tavoite oli Yritys X:n myyntilaskutusprosessin kehittäminen. Tavoitteeseen pääseminen edellytti vertailua olemassa olevien ohjelmistojen ja vaihtoehtoisten ratkaisujen välillä. Tutkimuksen tavoitteeseen päästiin osittain. Kokonaisratkaisu löydettiin, mutta kokonaista myyntilaskutusprosessin integraatiota ei alalla vallitsevien ominaisuuksien johdosta pysytty toteuttamaan. Myyntilaskutusprosessin kehittäminen siirtyi seuraavaksi yoteutusvaiheeseen toimeksiantajan ja palveluntarjoajan välillä.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käydään läpi taloushallinnon järjestelmien kehitystä vuosien varrelta. Taloushallinnollisten järjestelmien kehitykseen vaikuttanut sähköistyminen ja lopulta palveluiden digitalisoituminen käsitellään yksityiskohtaisesti. Työn empiriaosuudessa siirrytään toimeksiantajan myyntilaskuprosessin ratkaisuvaihtoehtoihin. Siinä eritellään vaihtoehtojen ominaisuudet, niiden väliset eroavaisuudet ja lopulta tehdään päätös oikeasta kokonaisratkaisusta toimeksiantajalle.
Tutkimuksen tavoite oli Yritys X:n myyntilaskutusprosessin kehittäminen. Tavoitteeseen pääseminen edellytti vertailua olemassa olevien ohjelmistojen ja vaihtoehtoisten ratkaisujen välillä. Tutkimuksen tavoitteeseen päästiin osittain. Kokonaisratkaisu löydettiin, mutta kokonaista myyntilaskutusprosessin integraatiota ei alalla vallitsevien ominaisuuksien johdosta pysytty toteuttamaan. Myyntilaskutusprosessin kehittäminen siirtyi seuraavaksi yoteutusvaiheeseen toimeksiantajan ja palveluntarjoajan välillä.