Itslearning-oppimisympäristön käyttöönotto Turun ammattikorkeakoulussa : yhtenäisen kurssimallin suunnittelu tietojenkäsittelyn opiskelijoille
Kyynäräinen, Riina (2021)
Kyynäräinen, Riina
2021
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122690534
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122690534
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli suunnitella yhtenäinen kurssimalli tietojenkäsittelyn koulutusohjelmalle itslearning-oppimisympäristöön. Turun ammattikorkeakoulu on siirtynyt Optima-oppimisympäristöstä itslearningiin ja tietojenkäsittelyn koulutus halusi tarjota yhtenäisen kurssimallin sekä opettajien että opiskelijoiden käyttöön.
Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2020, jolloin kaikki tietojenkäsittelyä opiskelevat saivat kutsulinkin Microsoft Forms-kyselyyn senhetkisestä oppimisympäristöstä Optimasta. Kyselyn lisäksi osallistuin useampaan Teamsin välityksellä käytyyn opiskelijoiden palautekeskusteluun, joissa pääsin esittämään tarkentavia kysymyksiä. Pääsin myös kuulemaan opiskeljaryhmää, joka otti ensimmäisenä itslearning-ympäristön käyttöön sekä keskustelin toimeksiantajan, Turun ammattikorkeakoulun edustajan kanssa.
Palautekyselyn ja käytyjen keskustelujen perusteella on luotu malli, joka palvelee sekä opiskelijoita että opettajia. Huomiota on kiinnitetty etenkin palautuspäivämäärien näkyvyyteen, helppokäyttöisyyteen sekä yhtenäiseen kansiorakenteeseen. Mallia suunnitellessa on huomioitu myös ulkoiset palveluntarjoajat, joiden oppimisympäristöjä koulutuksessa käytetään.
Opinnäytetyö aloitettiin keväällä 2020, jolloin kaikki tietojenkäsittelyä opiskelevat saivat kutsulinkin Microsoft Forms-kyselyyn senhetkisestä oppimisympäristöstä Optimasta. Kyselyn lisäksi osallistuin useampaan Teamsin välityksellä käytyyn opiskelijoiden palautekeskusteluun, joissa pääsin esittämään tarkentavia kysymyksiä. Pääsin myös kuulemaan opiskeljaryhmää, joka otti ensimmäisenä itslearning-ympäristön käyttöön sekä keskustelin toimeksiantajan, Turun ammattikorkeakoulun edustajan kanssa.
Palautekyselyn ja käytyjen keskustelujen perusteella on luotu malli, joka palvelee sekä opiskelijoita että opettajia. Huomiota on kiinnitetty etenkin palautuspäivämäärien näkyvyyteen, helppokäyttöisyyteen sekä yhtenäiseen kansiorakenteeseen. Mallia suunnitellessa on huomioitu myös ulkoiset palveluntarjoajat, joiden oppimisympäristöjä koulutuksessa käytetään.