Bränditutkimus Etelä-Pohjanmaan Osuuspankille
Jämbäck, Anna-Leena (2013)
Jämbäck, Anna-Leena
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin brändiä sen 20–30-vuotiaiden asiakkaiden näkökulmasta. Ensimmäisenä tavoitteena oli perehtyä brändeihin. Opinnäytetyön toisena tavoitteena oli bränditutkimuksen toteuttaminen EPOP:n 20–30-vuotiaille asiakkaille, jotta saataisiin selville millaiseksi se koetaan eri osa-alueilla sekä kokonaisuutena nuorten aikuisten keskuudessa. Kolmantena tavoitteena oli pohtia tutkimustulosten perusteella uusia ideoita organisaation markkinoinnin toteuttamiseen ja näkyvyyden parantamiseksi.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändin rakentamisen prosessia ja brändin ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin, mitä brändi tarkoittaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää eri-ikäistä nuorta aikuista. Ei ollut tarpeellista haastatella useampaa asiakasta, sillä jo näiden seitsemän vastauksissa esiintyi hyvinkin paljon samankaltaisuuksia, eli aineisto niin sanotusti kyllääntyi helposti. Haastattelurungossa oli viisi pääteemaa: perustiedot vastaajasta, taustatiedot vastaajasta, Osuuspankin brändi, Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin näkyvyys sekä lopuksi haastateltavat saivat vapaasti kertoa terveisiä tai muita ajatuksia Etelä-Pohjanmaan Osuuspankista. Osa haastateltavista oli opiskelijoita, osa työssäkäyviä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että suurimmalla osalla Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin 20–30-vuotiaista asiakkaista oli EPOP:n brändistä positiivinen kuva ja pienemmällä osalla hieman negatiivisempi. Tutkimustulosten mukaan kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että ihmisläheisyys Etelä-Pohjanmaan Osuuspankissa näkyy hyvänä, ystävällisenä, palvelualttiina asiakaspalveluna. Kukaan haastateltavista ei tiennyt EPOP:n arvoja eikä asiakaslupausta. Haastateltavat eivät myöskään tienneet, mitä osuustoiminnallisuus tarkoittaa. Kiitosta EPOP sai esimerkiksi hyvästä palvelusta sekä pankin paikallisuudesta. EPOP:n kannattaisi kuitenkin pohtia organisaatiolleen asettamiaan arvoja ja muistuttaa niistä henkilöstöään.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin brändin rakentamisen prosessia ja brändin ulottuvuuksia. Lisäksi selvitettiin, mitä brändi tarkoittaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, yksilöhaastatteluina. Tutkimuksessa haastateltiin seitsemää eri-ikäistä nuorta aikuista. Ei ollut tarpeellista haastatella useampaa asiakasta, sillä jo näiden seitsemän vastauksissa esiintyi hyvinkin paljon samankaltaisuuksia, eli aineisto niin sanotusti kyllääntyi helposti. Haastattelurungossa oli viisi pääteemaa: perustiedot vastaajasta, taustatiedot vastaajasta, Osuuspankin brändi, Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin näkyvyys sekä lopuksi haastateltavat saivat vapaasti kertoa terveisiä tai muita ajatuksia Etelä-Pohjanmaan Osuuspankista. Osa haastateltavista oli opiskelijoita, osa työssäkäyviä.
Tutkimuksen tulokset kertoivat, että suurimmalla osalla Etelä-Pohjanmaan Osuuspankin 20–30-vuotiaista asiakkaista oli EPOP:n brändistä positiivinen kuva ja pienemmällä osalla hieman negatiivisempi. Tutkimustulosten mukaan kaikki haastateltavat olivat sitä mieltä, että ihmisläheisyys Etelä-Pohjanmaan Osuuspankissa näkyy hyvänä, ystävällisenä, palvelualttiina asiakaspalveluna. Kukaan haastateltavista ei tiennyt EPOP:n arvoja eikä asiakaslupausta. Haastateltavat eivät myöskään tienneet, mitä osuustoiminnallisuus tarkoittaa. Kiitosta EPOP sai esimerkiksi hyvästä palvelusta sekä pankin paikallisuudesta. EPOP:n kannattaisi kuitenkin pohtia organisaatiolleen asettamiaan arvoja ja muistuttaa niistä henkilöstöään.