Mainostajien odotukset tablettilehtijulkaisuille
Turpeinen, Sanni (2013)
Turpeinen, Sanni
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043988
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304043988
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin mediatalo Acacom Media Oy:n toimeksiantona talvella 2012–2013. Tavoitteena oli selvittää millaisia odotuksia, toiveita ja ideoita yhtiön asiakas- ja aikakauslehtimainostajilla on mainonnasta lehtien tablettiversioissa. Tutkimuksen aihe on yritykselle hyvin ajankohtainen, koska monet sen lehdistä ovat siirtyneet ilmestymään myös tablettiversioina ja koska tutkittua tietoa mainostamisesta lehtien sähköisissä versioissa on vielä vähän.
Työn teoreettisena pohjana on käsitelty markkinoinnin teorian mainonnan osa-aluetta. Työn teoreettisessä viitekehyksessä käsitellään mainonnan välineen valintaa ja syitä miksi mainosvälineeksi voidaan valita aikakauslehti tai internet. Tämän jälkeen näistä teorioista johdetiin miksi mainosvälineeksi voitaisiin valita tabletti- tai mobiililaite. Lisäksi käsitellään asiakkaiden muuttunutta mediakäyttäytymistä ja internetin lisääntynyttä käyttöä, jonka takia verkkomainonta on kasvamassa koko ajan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelemalla Acacom Media Oy:n valitsemia mainostajia. Haastattelun pohjana oli toimeksiantajan kanssa laadittu haastattelulomake. Kvalitatiivinen teemahaastattelu valittiin tutkimuksen toteutuksen muodoksi, koska se antaa mahdollisuuden kuulla haastateltavien itsensä ajatukset ja mielipiteet tutkittavasta asiasta.
Haastatteluilla saaduista tuloksista kävi ilmi että yritykset käyttävät jo tablettimainontaa ja haluavat siltä tabletin ominaisuuksia hyödyntäviä ratkaisuja. Yleisesti ottaen tabletti-mainontaa tultaneen käyttämään osana mainoskampanjoita ja sen odotetaan vielä kehittyvän sekä toteutuksiltaan että lukijamääriltään.
Työn teoreettisena pohjana on käsitelty markkinoinnin teorian mainonnan osa-aluetta. Työn teoreettisessä viitekehyksessä käsitellään mainonnan välineen valintaa ja syitä miksi mainosvälineeksi voidaan valita aikakauslehti tai internet. Tämän jälkeen näistä teorioista johdetiin miksi mainosvälineeksi voitaisiin valita tabletti- tai mobiililaite. Lisäksi käsitellään asiakkaiden muuttunutta mediakäyttäytymistä ja internetin lisääntynyttä käyttöä, jonka takia verkkomainonta on kasvamassa koko ajan.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena teemahaastattelemalla Acacom Media Oy:n valitsemia mainostajia. Haastattelun pohjana oli toimeksiantajan kanssa laadittu haastattelulomake. Kvalitatiivinen teemahaastattelu valittiin tutkimuksen toteutuksen muodoksi, koska se antaa mahdollisuuden kuulla haastateltavien itsensä ajatukset ja mielipiteet tutkittavasta asiasta.
Haastatteluilla saaduista tuloksista kävi ilmi että yritykset käyttävät jo tablettimainontaa ja haluavat siltä tabletin ominaisuuksia hyödyntäviä ratkaisuja. Yleisesti ottaen tabletti-mainontaa tultaneen käyttämään osana mainoskampanjoita ja sen odotetaan vielä kehittyvän sekä toteutuksiltaan että lukijamääriltään.