Liiketoimintasuunnitelma : case: Nikon verstas
Hämäläinen, Jenni (2009)
Hämäläinen, Jenni
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2009
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026762
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200912026762
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee liiketoimintasuunnitelman laatimista vuonna 2008 perustetulle puusepän-liikkeelle. Toimeksiantajan yritys on yhden henkilön omistama ja sen toimintaa harjoitetaan toisen vaki-tuisen viran ohella. Opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata yrityksen liiketoiminta ja sitä kautta selvittää yrityksen vahvuuksia ja heikkouksia. Lisäksi työn avulla selvennetään, miltä yrityksen kannattavuus näyttää. Näiden perusteella on opinnäytetyön päätarkoituksena laadittu toimeksiantajalle liiketoiminta-suunnitelma.
Opinnäytetyön viitekehys kertoo liiketoimintasuunnitelmasta ja sen eri osa-alueista. Viitekehyksessä on kerrottu yrityksen perustiedoista, liikeidean osa-alueista, yhtiömuodoista, SWOT-analyysistä, strategiois-ta ja tavoitteista, markkinoista ja kilpailijoista, talouden keskeisistä käsitteistä, yrityksen kannattavuudes-ta, markkinointiviestinnästä ja liiketoiminnan riskeistä.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista. Opinnäytetyön tutki-musmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto on kerätty käyttäen teemahaastattelua ja havainnointia. Kerätyn aineiston avulla yritykselle laadittiin liiketoiminta-suunnitelma.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksen tilanne näyttää kokonaisuudessaan hyvältä. Yrityksen vah-vuuksia ovat laadukkaat ja räätälöidyt tuotteet sekä hyvä asiakaspalvelu. Heikkouksia puolestaan ovat yrittäjän kokemuksen vähyys ja yrityksen heikko tunnettavuus. Tulevaisuudessa parantamista tarvitaan markkinoinnissa ja yrityksen strategisissa valinnoissa.
Opinnäytetyön viitekehys kertoo liiketoimintasuunnitelmasta ja sen eri osa-alueista. Viitekehyksessä on kerrottu yrityksen perustiedoista, liikeidean osa-alueista, yhtiömuodoista, SWOT-analyysistä, strategiois-ta ja tavoitteista, markkinoista ja kilpailijoista, talouden keskeisistä käsitteistä, yrityksen kannattavuudes-ta, markkinointiviestinnästä ja liiketoiminnan riskeistä.
Opinnäytetyön empiirinen osa koostuu tutkimuksen toteutuksesta ja tuloksista. Opinnäytetyön tutki-musmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tapaustutkimusta. Tutkimusaineisto on kerätty käyttäen teemahaastattelua ja havainnointia. Kerätyn aineiston avulla yritykselle laadittiin liiketoiminta-suunnitelma.
Tutkimuksen tulosten perusteella yrityksen tilanne näyttää kokonaisuudessaan hyvältä. Yrityksen vah-vuuksia ovat laadukkaat ja räätälöidyt tuotteet sekä hyvä asiakaspalvelu. Heikkouksia puolestaan ovat yrittäjän kokemuksen vähyys ja yrityksen heikko tunnettavuus. Tulevaisuudessa parantamista tarvitaan markkinoinnissa ja yrityksen strategisissa valinnoissa.