Kysely Elämäni eväät -koulutusmateriaalista 9-luokkalaisille nuorille Porissa
Ala-Hongisto, Kirsi; Sinisalo, Annika (2007)
Ala-Hongisto, Kirsi
Sinisalo, Annika
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2007
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200807022821
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-200807022821
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena on kartoittaa, saivatko Porin peruskoulujen 9-luokkalaiset tietoa omaan kasvuunsa ja kehitykseensä tulevaisuuttaan varten Elämäni Eväät -koulutusmateriaalista. Tavoitteena on nuorten antamien vastausten avulla selvittää koulutusmateriaalin ja siinä käytettyjen työskentelytapojen kehittämistarpeita. Opinnäytetyö on tilaustyö Porin Mielenterveysseura ry:n Elämäni Eväät –projektille. Projektin tarkoituksena on suunnitella ja toteuttaa ennaltaehkäisevän mielenterveystyön koulutusohjelma Porin peruskoulujen 7-, 8- ja 9-luokkalaisille. Koulutusohjelman tavoitteena on tukea nuorten omia henkisiä voimavaroja, itsetuntemusta ja aikuistumista sekä lisätä nuorten mielenterveystietoutta ja ennaltaehkäistä mahdollisia ongelmia. Tutkimuksen aineisto kerättiin strukturoidulla kyselylomakkeella, jossa on myös avoimia kysymyksiä. Kyselyn avulla saatiin sekä kvantitatiivista että kvalitatiivista tutkimusaineistoa. Aineisto kerättiin seitsemästä porilaisesta peruskoulusta, joista jokaisesta valittiin yksi 9-luokka tutkimuskohteeksi. Kyselyyn osallistui 124 nuorta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen Tixel 8 -taulukkolaskentaohjelmaa sekä laadullisen aineiston sisällönanalyysiä, jonka tulokset kvantifioitiin. Tuloksista kävi ilmi, että nuoret ovat kokeneet saaneensa tietoa koulutusmateriaalista. Tärkeiksi aihealueiksi nousivat perhe ja läheiset ja omien vahvuuksien tunnistaminen. Lisäksi nuoret kokivat 9-luokan olevan sopiva ajankohta omaa tulevaisuutta pohdittaessa. Nuoret näkivät positiivisena asiana koulusta saamansa tiedon liittyen omaan mielenterveyteen. Lisätiedon tarve kohdistui mielenterveyteen liittyviin asioihin. Tulosten mukaan nuoret halusivat mieluummin ryhmä- tai parityöskentelyä kuin yksilötyöskentelyä, esimerkiksi ryhmässä keskustelua kaivattiin enemmän. Kehitystä toivottiin myös tuntien määrän lisäämiseen. Kuitenkin tuloksista voidaan todeta, että suurin osa nuorista ovat olleet tyytyväisiä Elämäni Eväät -koulutusmateriaalin sisältöön, eikä kaivannut siihen muutoksia.