Markkinointi ja jäsenhankinta nonprofit-organisaatiossa Case: Koripalloseura PuHu Juniorit ry
Ilvesniemi, Topi (2013)
Ilvesniemi, Topi
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023866
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304023866
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena ja tarkoituksena oli pohtia vantaalaiselle koripalloseura PuHu Juniorit ry:lle mahdollisimman edullisia ja toimivia ratkaisuja markkinointiin ja jäsenhankintaan. PuHu Juniorit on perustettu vuonna 2008 ja jäseniä sillä on yli 500. Suuren jäsenmäärän lisäksi seurassa toimii lukematon määrä vapaaehtoisia lasten vanhempia ja muita seura-aktiiveja, jotka omalla panoksellaan haluavat edistää seuran toimintaa.
Opinnäytetyön teoriaosassa on keskitytty erityisesti nonprofit-markkinointiin, jonka apuna on käytetty perinteistä markkinointiteoriaa. Jäsenhallintaa varten teoriaa on poimittu lasten ja nuorten urheiluseuratoimintaan liittyvistä teoksista ja kirjallisuudesta.
Lähtökohtana onnistuneelle markkinoinnille voidaan teorian pohjalta pitää hyvää suunnittelua ja strategisia päätöksiä. Työssä päädyttiin siihen, että seuran imago ja sisäinen markkinointi ovat toimivia ja edullisia ratkaisuja, joiden avulla seura saa positiivista näkyvyyttä. Markkinoinnissa tulee hyödyntää erityisesti seuran valmentajia ja vapaaehtoisia, koska he ovat jatkuvasti kontaktissa lapsiin, heidän vanhempiinsa ja muihin ulkoisiin sidosryhmiin.
Jäsenyyksien ylläpidon kannalta on tärkeää, että mahdollisimman moni seuran jäsen onnistutaan pitämään seuratoiminnassa mukana mahdollisimman pitkään ja heille voidaan tarjota eritasoista toimintaa seurassa. Jäsenhankinnan kannalta on erittäin tärkeää tavoittaa oikea kohderyhmä ja tuoda heille esiin seuran tarjoama harrastusmahdollisuus eri kanavia pitkin.
Opinnäytetyön teoriaosassa on keskitytty erityisesti nonprofit-markkinointiin, jonka apuna on käytetty perinteistä markkinointiteoriaa. Jäsenhallintaa varten teoriaa on poimittu lasten ja nuorten urheiluseuratoimintaan liittyvistä teoksista ja kirjallisuudesta.
Lähtökohtana onnistuneelle markkinoinnille voidaan teorian pohjalta pitää hyvää suunnittelua ja strategisia päätöksiä. Työssä päädyttiin siihen, että seuran imago ja sisäinen markkinointi ovat toimivia ja edullisia ratkaisuja, joiden avulla seura saa positiivista näkyvyyttä. Markkinoinnissa tulee hyödyntää erityisesti seuran valmentajia ja vapaaehtoisia, koska he ovat jatkuvasti kontaktissa lapsiin, heidän vanhempiinsa ja muihin ulkoisiin sidosryhmiin.
Jäsenyyksien ylläpidon kannalta on tärkeää, että mahdollisimman moni seuran jäsen onnistutaan pitämään seuratoiminnassa mukana mahdollisimman pitkään ja heille voidaan tarjota eritasoista toimintaa seurassa. Jäsenhankinnan kannalta on erittäin tärkeää tavoittaa oikea kohderyhmä ja tuoda heille esiin seuran tarjoama harrastusmahdollisuus eri kanavia pitkin.