KOLME SISARTA : Visuaalisen kokemusmaailman ideointi elämyskonseptille
Antikainen, Hannele (2013)
Antikainen, Hannele
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2013
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104206
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201304104206
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tehdä pohjatyötä yrityskonseptin visuaalisen ilmeen kehittämiselle. Tutkimuksen toimeksiantajana toimi Terhi Peltoniemi, ja tutkimuskohteena oli hänen suunnitteilla oleva yrityskonseptin vintage-vaatteita myyvä verkkokauppa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millai-nen on Peltoniemen yrityskonseptin visuaalinen kokemusmaailma. Tavoitteena oli toteuttaa konsep-tin identiteetin mukaiset konseptitaulut, joiden pohjalta konseptin visuaalisuutta voidaan jatkokehittää.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonkeruu toteutettiin haastattelemalla toimeksiantajaa. Haastattelutavaksi valittiin teemahaastattelu. Haastattelu litteroitiin, minkä jälkeen se analysoitiin teemoittelemalla. Haastattelun analysoinnista nousseiden teemojen perusteella luonnosteltiin konseptin teemaehdotelmat ja laadittiin lopulliset tuotokset.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme konseptin teemaa: Nuorin sisar – Melankolian riemut, Kes-kimmäinen sisar – Sateenkaarilaulu ja Vanhin sisar – Jos rakastat. Teemat esitettiin niin sanallisesti kuvaillen kuin konseptitauluina. Teemat pohjautuivat haastattelun avulla määriteltyyn Peltoniemen konseptin brändi-identiteettiin. Teemojen pohjalta toteutetuissa konseptitauluissa huomioitiin brändi-identiteetin lisäksi toimeksiantajan visuaaliset mieltymykset.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että Peltoniemen konseptin visuaaliseen kokemusmaailmaan vaikuttavat ajan-kuva, kulutustrendit, brändi-identiteetti ja toimeksiantajan visuaaliset mieltymykset. Niiden perusteella rakentuvat konseptin elämykset ja merkitykset, jotka ilmenevät Peltoniemen yrityskon-septin visuaalisena kokemusmaailmana. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa verk-kokaupan visualisuutta ja käyttää soveltaen työstettäessä kahvilapuodin visualista kokemusmaailmaa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muissa yhteyksissä suunniteltaessa elämyskonseptin visuaalista kokemusmaailmaa.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena, jossa tiedonkeruu toteutettiin haastattelemalla toimeksiantajaa. Haastattelutavaksi valittiin teemahaastattelu. Haastattelu litteroitiin, minkä jälkeen se analysoitiin teemoittelemalla. Haastattelun analysoinnista nousseiden teemojen perusteella luonnosteltiin konseptin teemaehdotelmat ja laadittiin lopulliset tuotokset.
Tutkimuksen tuloksena syntyi kolme konseptin teemaa: Nuorin sisar – Melankolian riemut, Kes-kimmäinen sisar – Sateenkaarilaulu ja Vanhin sisar – Jos rakastat. Teemat esitettiin niin sanallisesti kuvaillen kuin konseptitauluina. Teemat pohjautuivat haastattelun avulla määriteltyyn Peltoniemen konseptin brändi-identiteettiin. Teemojen pohjalta toteutetuissa konseptitauluissa huomioitiin brändi-identiteetin lisäksi toimeksiantajan visuaaliset mieltymykset.
Tutkimuksessa tuli ilmi, että Peltoniemen konseptin visuaaliseen kokemusmaailmaan vaikuttavat ajan-kuva, kulutustrendit, brändi-identiteetti ja toimeksiantajan visuaaliset mieltymykset. Niiden perusteella rakentuvat konseptin elämykset ja merkitykset, jotka ilmenevät Peltoniemen yrityskon-septin visuaalisena kokemusmaailmana. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää suunniteltaessa verk-kokaupan visualisuutta ja käyttää soveltaen työstettäessä kahvilapuodin visualista kokemusmaailmaa. Opinnäytetyötä voidaan hyödyntää myös muissa yhteyksissä suunniteltaessa elämyskonseptin visuaalista kokemusmaailmaa.