Itsenäistymisen tukemisen toimintamallin kehittäminen lastensuojeluyksikössä
Orrenmaa, Lotta (2021)
Orrenmaa, Lotta
2021
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790548
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2021122790548
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa nuorten aikuisten kokemuksia sijaishuollosta itsenäistymisestä ja selvittää mikä heille on ollut haastavaa itsenäistymisen vaiheessa ja myöhemmin itsenäisessä elämässä. Tavoitteena oli selvittää, miten ohjaajat olisivat voineet sijoituksen aikana tukea heitä, jotta he olisivat pärjänneet paremmin itsenäistymiseen ja itsenäiseen elämään liittyvissä asioissa. Tavoitteena oli kehittää lastensuojeluyksikkö Pihapuuhun itsenäistymisen tukemisen toimintamalli työntekijöiden ja nuorten tueksi, jotta nuorilla olisi paremmat valmiudet itsenäistymiseen. Tarve toiminnan kehittämiseen nousi sekä yksikön työntekijöiltä että yksiköstä itsenäistyneiltä nuorilta.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytin avoimen ja puolistrukturoidun haastattelun välimallia kesällä 2021. Tutkimukseen osallistui kolme nuorta aikuista, jotka olivat itsenäistyneet sijaishuollosta yhden - kolmen vuoden sisällä. Lisäksi haastatteluun osallistui yksi yksikössä sijoitettuna oleva nuori, joka osallistui myös toimintamallin kehittämiseen yhdessä yksikön työntekijöiden kanssa. Yksikön työntekijät pääsivät kehittäjäryhmässä osallistumaan toimintamallin kehittämiseen.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena todettiin, nuoret olivat kokeneet itsenäistymistaitonsa puutteellisiksi itsenäistyessään sijaishuollosta. Itsenäistymistaitojen puute aiheutti nuorille epävarmuutta, itseluottamuksen puutetta ja ahdistusta. Heikko itseluottamus vaikutti nuorten aikuisten elämässä monella osa-alueella. Nuoret olisivat kaivanneet ohjaajilta suunnitelmallisempaa ja järjestelmällisempää tukea itsenäistymisen taitojen harjoittelemiseen. Raha-asioista huolehtimisessa kaivattiin eniten tukea. Pitkän sijoituksen huomattiin vaikuttavan myös laitostavana, mikä hankaloittaa omillaan pärjäämistä. Nuorille pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia omien asioidensa hoitamiseen sen sijaan, että ohjaajat tekevät asioita heidän puolestaan. Myös vähäiset sosiaaliset suhteet ja tukiverkoston puute koettiin riskitekijänä itsenäistymisen kynnyksellä ja sen jälkeen.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta olen luonut yksikköön itsenäistymistä tukevan toimintamallin, joka koostuu ohjeistuksista, itsenäistymisen portaat -mallista, aktivointisuunnitelman alkukartoituslomakkeesta ja itsenäistyvien ryhmätapaamisten suunnitelmasta.
Tutkimukseni on kvalitatiivinen tutkimus, jossa käytin avoimen ja puolistrukturoidun haastattelun välimallia kesällä 2021. Tutkimukseen osallistui kolme nuorta aikuista, jotka olivat itsenäistyneet sijaishuollosta yhden - kolmen vuoden sisällä. Lisäksi haastatteluun osallistui yksi yksikössä sijoitettuna oleva nuori, joka osallistui myös toimintamallin kehittämiseen yhdessä yksikön työntekijöiden kanssa. Yksikön työntekijät pääsivät kehittäjäryhmässä osallistumaan toimintamallin kehittämiseen.
Tutkimuksen keskeisenä tuloksena todettiin, nuoret olivat kokeneet itsenäistymistaitonsa puutteellisiksi itsenäistyessään sijaishuollosta. Itsenäistymistaitojen puute aiheutti nuorille epävarmuutta, itseluottamuksen puutetta ja ahdistusta. Heikko itseluottamus vaikutti nuorten aikuisten elämässä monella osa-alueella. Nuoret olisivat kaivanneet ohjaajilta suunnitelmallisempaa ja järjestelmällisempää tukea itsenäistymisen taitojen harjoittelemiseen. Raha-asioista huolehtimisessa kaivattiin eniten tukea. Pitkän sijoituksen huomattiin vaikuttavan myös laitostavana, mikä hankaloittaa omillaan pärjäämistä. Nuorille pitäisi antaa enemmän mahdollisuuksia omien asioidensa hoitamiseen sen sijaan, että ohjaajat tekevät asioita heidän puolestaan. Myös vähäiset sosiaaliset suhteet ja tukiverkoston puute koettiin riskitekijänä itsenäistymisen kynnyksellä ja sen jälkeen.
Opinnäytetyön tulosten pohjalta olen luonut yksikköön itsenäistymistä tukevan toimintamallin, joka koostuu ohjeistuksista, itsenäistymisen portaat -mallista, aktivointisuunnitelman alkukartoituslomakkeesta ja itsenäistyvien ryhmätapaamisten suunnitelmasta.